Eği­tim­de Post­mo­dern Ma­sal­lar

Be­kir Gür

30 Ha­zi­ran 2008           
De­ğer­len­dir­me: Zül­fi­kar Kü­rüm
 
Yaz se­mi­ner­le­ri çer­çe­ve­sin­de Be­kir Gür “Eği­tim­de Post­mo­dern Ma­sal­lar” baş­lık­lı bir se­mi­ner sun­du. Ko­nu­nun “Eği­tim­de Ne­o-Li­be­ral Ma­sal­lar” di­ye de­ğiş­ti­ril­me­si­nin da­ha doğ­ru ola­ca­ğı­nı vur­gu­la­ya­rak sö­ze baş­la­yan Gür, eği­tim­de ne­o-li­be­ra­liz­mi “eği­tim­de ser­best pi­ya­sa me­ka­niz­ma­sı­nın uy­gu­lan­ma­sı­dır” şek­lin­de ta­nım­la­dı ve Ame­ri­ka’da­ki eği­tim sis­te­min­den ör­nek­ler­le, bu ül­ke­de­ki eği­tim sis­te­min­de ne­o-li­be­ral po­li­ti­ka­nın uy­gu­lan­ma­sı sı­ra­sın­da ve son­ra­sın­da­ki ak­sak­lık­la­rı, yan­lış­lık­la­rı is­ta­tis­tik­ler­le an­lat­tı.
Ame­ri­ka’da eği­tim so­run­la­rı­na ge­ti­ri­len ne­o-li­be­ral çö­züm öne­ri­le­ri­ni “ma­sal” ola­rak ni­te­le­yen Be­kir Gür, okul­lar­da­ki oku­ma-yaz­ma ya­şı ve ora­nı­na da­ir is­ta­tis­tik­le­rin bu ne­o-li­be­ral çö­züm po­li­ti­ka­la­rıy­la bir­lik­te olum­lu ma­na­da de­ğiş­me­di­ği­ni, sa­bit kal­dı­ğı­nı vur­gu­la­dı. Ne­o-li­be­ral po­li­ti­ka­lar­la bir­lik­te sa­de­ce eği­ti­me ay­rı­lan büt­çe mas­raf­la­rı­nın art­tı­ğın­dan, fa­kat bu­nun ya­nın­da eği­tim ka­li­te­si­nin ve yay­gın­lı­ğı­nın ay­rı­lan büt­çey­le pa­ra­lel bir se­yir iz­le­me­di­ğin­den ha­re­ket­le Gür, Ame­ri­ka’da uy­gu­la­nan ve iş­ler­li­ği­nin ol­ma­dı­ğı is­pat­la­nan bu sis­te­min Tür­ki­ye’de de uy­gu­lan­mak is­ten­di­ği­ni ha­tır­lat­tı. Ko­nuş­ma­sı­nın te­mel ama­cı­nın ül­ke­miz­de uy­gu­lan­mak is­te­nen, hat­ta kıs­men uy­gu­la­nan ser­best pi­ya­sa man­tık­lı eği­tim sis­te­mi­nin bir işe ya­ra­ma­ya­ca­ğı­nın an­la­şıl­ma­sı­na bir kat­kı ol­du­ğu­nu söy­le­yen Gür, öğ­ren­ci ve ve­li­nin bir ‘müş­te­ri’ gi­bi dü­şü­nül­me­si­nin, oku­lu “hiz­met ve­ren bir ti­ca­ret­ha­ne”, öğ­ren­ci­yi de “bu hiz­me­ti alan bir müş­te­ri” gi­bi gö­rüp “mak­buz ke­se­rek” eği­tim ver­me fik­ri­nin eği­tim sis­te­mi­mi­ze ne­fes al­dır­ma­sı­nın müm­kün ol­ma­dı­ğı­nı be­lirt­ti.
OD­TÜ Ma­te­ma­tik Öğ­ret­men­li­ği me­zu­nu olan Be­kir Gür Flo­ri­da Sta­te Uni­ver­sity’de Öğ­re­tim Tek­no­lo­ji­si üze­ri­ne yük­sek li­sans yap­tı. Utah Sta­te Uni­ver­sity’de dok­to­ra­sı­nı ta­mam­la­yan Gür, eği­tim üze­ri­ne ça­lış­ma­lar yap­mak­ta.
 

EDİTÖRDEN

2024 Güz Programı

Vakıf faaliyetlerinin en gelenekseli olan seminerler, her yıl güz ve bahar dönemlerinde gerçekleşiyor.

DETAYLI BİLGİ


BİZİ TAKİP EDİN

Vakfımızın düzenlediği programlardan (seminer, sempozyum, panel, vs.) haberdar olmak için e-posta adresinizi bırakabilirsiniz.