Ahmet Uluçay Sineması

Yeşim Ustaoğlu, Salih Pulcu, İhsan Kabil

6 Mart 2010
De­ğer­len­dir­me: Ayşenur Gönen
 
Bi­lim ve Sa­nat Vak­fı, Mart ayı­nın ilk Cu­mar­te­si’nde Ah­met Ulu­çay’ın kı­sa film­le­ri­ni ko­nu alan çok ko­nuk­lu bir otu­ru­ma ev sa­hip­li­ği yap­tı. Ha­yal Per­de­si ya­yın eki­bin­den Mü­ca­hid Eker’in açı­lı­şı­nı yap­tı­ğı otu­ru­mun mü­za­ke­re­ci­le­ri, İh­san Ka­bil, Sa­lih Pul­cu ve Ye­şim Us­ta­oğ­lu’ydu.
Ah­met Ulu­çay’ın gös­te­ri­mi ya­pı­lan ilk kı­sa fil­mi Op­tik Düş­ler’in(1993) ar­dın­dan hem bu kı­sa film hak­kın­da hem de Kar­puz Ka­bu­ğun­dan Ge­mi­ler Yap­mak (2004) öze­lin­de de­ğer­len­dir­me­ler­de bu­lu­nan İh­san Ka­bil, Ulu­çay’ın si­ne­ma­ya yak­la­şı­mı­na ve yö­net­me­nin ken­di ha­ya­tıy­la film­le­ri ara­sın­da­ki bü­tün­lü­ğe da­ir göz­lem­le­ri­ni ak­tar­dı. Ulu­çay film­le­rindeki gör­sel­li­ği­n iç di­na­mik­le­ri­ne ve ko­nu­la­rı­n kat­man­lı­lı­ğı­na da­ir tah­lil­ler­de bu­lu­nan Ka­bil, “Ulu­çay film­le­ri gör­sel/im­ge­sel dün­ya ile ger­çek dün­ya­nın iç içe geç­ti­ği bir sar­ma­la bi­ze da­vet edi­yor” di­ye­rek bu film­le­rin sun­du­ğu fel­se­fî öner­me­ler­le iz­le­yi­ci­yi bir hay­ret ma­ka­mı­na da­vet et­ti­ği­ne dik­kat çek­ti.
İn­ci De­niz Di­bin­de (1996) isim­li ikin­ci kı­sa fil­min gös­te­ri­mi­nin ar­dın­dan yö­net­men Ye­şim Us­ta­oğ­lu söz al­dı. Film­le­rin­de yö­net­me­nin ön­ce­lik­le ken­di­ni an­lat­tı­ğı­na dik­kat çe­ken Us­ta­oğ­lu, ya­şa­dı­ğı ka­sa­ba­da ken­di im­kân­la­rıy­la ya­rat­tı­ğı re­ali­zas­yo­nun ola­ğa­nüs­tü­lü­ğü­ne vur­gu ya­pa­rak de­ğer­len­dir­me­si­ni sür­dür­dü. “Si­ne­ma­cı ya­hut şa­ir ol­ma­nın in­sa­nın meş­re­bin­de/do­ğa­sın­da ol­du­ğu­na da­ir inan­cı Ulu­çay’ın ha­ya­tıy­la doğ­ru­la­dı­ğı­nı” söy­le­yen Us­ta­oğ­lu, fil­min için­de­ki ri­tim ve za­man uya­ğı­na, bu uya­ğın ya­ra­tı­mın­da­ki göz­lük, yu­mur­ta, boz­kır gi­bi ba­sit im­ge­le­rin güç­lü an­la­tı­mı­na da­ir göz­lem­le­ri­ni ak­tar­dı.
Üçün­cü film Exor­ci­se’ın (2000) ar­dın­dan söz alan Sa­lih Pul­cu film­de­ki cin çı­kar­ma te­ma­sı üze­rin­den Türk si­ne­ma­sın­da me­ta­fi­zik te­ma­la­rın ve din ada­mı im­ge­si­nin bas­ma­ka­lıp kul­la­nım­la­rı­nın ak­si­ne bu film­de­ki tem­si­lin öz­gün­lü­ğü­ne vur­gu ya­pa­rak de­ğer­len­dir­me­si­ne baş­la­dı. Ulu­çay’la yap­tık­la­rı iki­li soh­bet­ler­den ha­re­ket­le, bu film­de­ki ba­zı tek­nik de­tay­lar hak­kın­da ipuç­la­rı ve­re­rek ko­nuş­ma­sı­nı sür­dü­ren Pul­cu, yö­net­me­nin ken­di film­le­ri hak­kın­da­ki ba­zı yo­rum­la­rı­nı ak­tar­dı. Ulu­çay’ın sa­nat­çı ol­ma­nın ge­rek­tir­di­ği duy­gu­ya do­ğuş­tan sa­hip­li­ği ve ken­di ken­di­ni eğit­miş­li­ği hak­kın­da­ki göz­lem­le­rin ak­ta­ran Pul­cu, sa­nat­sal üre­ti­min im­kân­sız­lık du­va­rı­na tos­la­ma­dı­ğı en­der ör­nek­le­rin­den bi­ri­si ola­rak Ah­met Ulu­çay’ın kıy­me­ti­ne ve bu ör­nek­le­rin sa­yı­sı­nın az­lı­ğı­na dik­kat çek­ti.
İz­le­yi­ci­le­rin yö­nelt­ti­ği so­ru­lar­la de­vam eden otu­rum, so­ru­la­ra ve­ri­len ce­vap­lar­la ve Ka­bil, Us­ta­oğ­lu ve Pul­cu’nun yö­net­me­ne da­ir ha­tı­ra­la­rıy­la son bul­du.

EDİTÖRDEN

2024 Güz Programı

Vakıf faaliyetlerinin en gelenekseli olan seminerler, her yıl güz ve bahar dönemlerinde gerçekleşiyor.

DETAYLI BİLGİ


BİZİ TAKİP EDİN

Vakfımızın düzenlediği programlardan (seminer, sempozyum, panel, vs.) haberdar olmak için e-posta adresinizi bırakabilirsiniz.