- ANA SAYFA
- ARAŞTIRMA MERKEZLERİ
- SAM
- YUVARLAK MASA TOPLANTILARI
- Kırkambar
- Sohbet
- Cassirer’in Sembolik Formlar Felsefesinin Kantçı Temelleri ve Panofskyci Sanat Tarihi Uygulamaları
SAM YUVARLAK MASA TOPLANTILARI
Cassirer’in Sembolik Formlar Felsefesinin Kantçı Temelleri ve Panofskyci Sanat Tarihi Uygulamaları
Emine Canlı
7 Haziran 2014 Cumartesi 18:00 Salon: ŞAKİR KOCABAŞ SALONU
Bilim ve Sanat Vakfı Sanat Araştırmaları Merkezi Kırkambar Sohbet etkinliği kapsamında Emine Canlı’yı misafir ediyor. 07 Haziran 2014 Cumartesi tarihinde gerçekleştirilecek programda "Cassirer’in Sembolik Formlar Felsefesinin Kantçı Temelleri ve Panofskyci Sanat Tarihi Uygulamaları" üzerine konuşacağız.
Ernst Cassirer, Sembolik Formlar Felsefesi ile amacının Kant’ın eleştirel felsefesini bir kültür felsefesi olabilecek şekilde genişletmek olduğunu söyler. Cassirer’e göre Kant’ın eleştirel felsefesi Newton’un doğa felsefesini eleştirmekle sınırlı kalmıştır ancak artık yapılması gereken bu eleştirel felsefenin ön gördüğü tüm sentez etkinliklerini ve bu etkinliklerin gerektirdiği nesnelleştirme edimlerini ortaya koymak olmalıdır. Bu amaçla hareket eden Cassirer, insan zihnin sentetik edimleri olan mitoloji, dil, din, sanat ve bilimin kendisine özgü nesnel bir forma sahip olduğunu göstermeye çalışır.
Cassirer’in mensup olduğu Warburg Okulu’na yakınlığı ile bilinen Erwin Panofsky ise sanat tarihi ve özellikle “perspektif” ile ilgili görüşlerini temellendirirken Kant ve Cassirer’in çizgisini takip eder. Panofsky’e göre sanat tarihinin önemli bir kavramı olan ve nesnellik-kesinlik iddiası ile ön plana çıkan perspektif, bir keşif değil, dönemden döneme gelişen ve değişen mekan anlayışları nedeniyle esasında her dönemde mevcut; fakat kendisini farklı biçimlerde gösteren bir kavramdır. Panofsky’ye göre birbirlerine indirgenemeyecek olması nedeniyle her dönemin perspektif anlayışı kendi bağlamında ele alınmalı ve bu da ancak perspektifin de Cassirer’in kavramsallaştırdığı “sembolik form”lardan biri olduğu dikkate alınması ile mümkündür.
Kırkambar Sohbet
Cassirer’in Sembolik Formlar Felsefesinin Kantçı Temelleri ve Panofskyci Sanat Tarihi Uygulamaları
Emine Canlı*
07 Haziran 2014 Cumartesi
18.00
Şakir Kocabaş Salonu
*Emine Canlı: 2010 yılında İstanbul Üniversitesi Felsefe Bölümü’nden mezun oldu. Aynı okulda sürdürdüğü Ernst Cassirer’in Sembolik Formlar Felsefesinin Kantçı Temelleri isimli yüksek lisans tezini 2013 yılında tamamladı. Şu an İstanbul Üniversitesi Felsefe Bölümü’nde doktora yapmaktadır.
BİSAV YAZ PROGRAMI 2024
Batı Sonrası Dünya / Karşıtlıklar, Perspektifler ve Yeni Düzen Arayışları 3-7 Eylül 2024
DETAYLI BİLGİ