- ANA SAYFA
- ARAŞTIRMA MERKEZLERİ
- SAM
- Sinemada Birinci Dünya Savaşı İzdüşümleri
SAM PANELLER
Sinemada Birinci Dünya Savaşı İzdüşümleri
20 Aralık 2014 Cumartesi Salon: ZEYREK SALONU
Bilim ve Sanat Vakfı Sanat Araştırmaları Merkezi, 20 Aralık 2014 tarihinde “Sinemada Birinci Dünya Savaşı İzdüşümleri” başlıklı bir panel düzenliyor.
Moderatörlüğünü Ali Pulcu’nun yapacağı panelde Ali Aslan, Ebru Afat ve Canan Balan konuşmacı olarak yer alacak. Panel, Bilim ve Sanat Vakfı Zeyrek Salonu’nda saat 15.00’te başlayacak.
Bir Arzu Nesnesi Olarak Çanakkale Savaşı
Ali Aslan
“İrrasyonel,” kolektif ve duygusal olanın siyasi-toplumsal alandaki rolüne vurgu yapan bu konuşma, Çanakkale Savaşı’nın Türk milleti için özel ve kurucu bir anı temsil ettiğini ileri sürmektedir. Bu, insanları “coşkunluğa” sevk eden, tüm toplumsal farklılık ve ayrışmaların aşılarak toplumsal bütünlük, tamlık ve özgürlüğün tecrübe edildiği bir andır. Ancak son dönemde siyasi gelişmelere paralel olarak Çanakkale Savaşı, toplumsal gruplar-üstü olma hüviyetini yitirerek bir boş gösterene dönüşmüş durumdadır. Siyasi çekişmelerin merkezine oturan Çanakkale Savaşı, birbirine rakip ulusçu ve medeniyetçi söylemlerce farklı şekillerde anlamlandırılmaya başlanmıştır. Bu sunum, sinema alanında bu söylemlerin izini sürmektedir.
Doğu Cephesi'nden Üç Direniş Hattı: Arabistan, Filistin ve Gelibolu
Ebru Afat
Birinci Dünya Savaşı (1914-18), etkilediği alandan ölen insan sayısı ve kullanılan silahlara kadar birçok ilklere sahne olmasının yanında İttifak koalisyonu üyesi Osmanlı ve Avusturya-Macaristan ile İtilaf devletleri arasında yer alan Rusya'nın yani üç büyük imparatorluğun dağılmasına yol açmasıyla da büyük önem taşıyor. Yakın dönem dünya siyasi tarihinin kırılma noktasını teşkil etmesi ve günümüz Ortadoğu'sunu şekillendirmesine rağmen Birinci Dünya Savaşı, Amerikan ve Avrupa sinemasında, taşıdığı önem düzeyinde ele alınmadı. Birinci Dünya Savaşı'na dair filmlerin sayısı, İkinci Dünya Savaşı hakkında çekilenlerin yanına dahi yaklaşamadı. Osmanlı İmparatorluğu'nun mirası üzerine kurulan Türkiye Cumhuriyeti vatandaşlarının, üzerinde yaşadıkları Anadolu ve bir parçası oldukları Ortadoğu coğrafyasını alt üst eden Birinci Dünya Savaşı üzerinde farklı şekillerde durmaları gerekmektedir. Dolayısıyla bu konuşmada, Osmanlı'ya son veren Birinci Dünya Savaşı'nın en sarsıcı mücadelelerinin yaşandığı Şark Cephesi'ndeki üç direniş hattını beyaz perdeye yansıtan üç film üzerinden Batı'nın Şark Meselesi'nin izdüşümlerini aramaya çalışılacaktır. Lawrence of Arabia (1962), Gallipoli (1981) ve The LightHorsemen (1987) ele alınacak filmlerdir.
Uluslar, Medyalar ve Metinler Arasında Sinema: Birinci Dünya Savaşı ve İşgal Yıllarında İstanbul’da Film Hayatı
Canan Balan
Bu konuşma, Birinci Dünya Savaşı ve sonucunda gerçekleşen işgal yıllarında İstanbul’un sinema yaşantısını ele alacaktır. Savaşla birlikte şehrin geçirmekte olduğu büyük dönüşümün ve ulusaşırı film dağıtım politikalarının şehrin gösterim mekanizmalarına, bu filmleri seyreden seyircilerin alımlama biçimlerine ve film yapım süreçlerine olan etkileri anlatılacak; sansür, ittifak ve itilaf devletlerinin propoganda mekanizmaları, yoksulluk, direniş, işgal kuvvetleri ve Rus göçmenlerin şehrin eğlence hayatıyla olan ilişkileri gibi temalar metinlerarası ve medyalararası bir yaklaşımla incelenecektir.
İLGİLİ PANELLER
- Televizyon Dizilerinde Dini ve Kültürel Temsiller: Kızılcık Şerbeti, Kızıl Goncalar ve Ömer
- Joker: Trajedi mi Komedi mi?
- Osmanlı'da Sinema
- Bilim Kurgu Filmlerinde Yapay Zeka ve İnsan
- Karanlıkta Uyananlar Açık Oturumu
- Ahlat Ağacı'na Yansıyan Türkiye Manzaraları
- Türk Sinemasında Kahramanlar Paneli
- Türk Sinemasında Orta Sınıf Temsilleri: Bulantı, Kış Uykusu ve Rüzgarda Salınan Nilüfer
- Panel: Sadeliğin Derinliğinde Ömer Lütfi Akad Sineması
- Ahmet Uluçay Sineması
2024 Güz Programı
Vakıf faaliyetlerinin en gelenekseli olan seminerler, her yıl güz ve bahar dönemlerinde gerçekleşiyor.
DETAYLI BİLGİ