- ANA SAYFA
- ARAŞTIRMA MERKEZLERİ
- SAM
- Karagöz Musikisinin İcra Üslubu
SAM YUVARLAK MASA TOPLANTILARI
Karagöz Musikisinin İcra Üslubu
Mustafa Doğan Dikmen
15 Nisan 2017 Cumartesi 14:00 Salon: ŞAKİR KOCABAŞ SALONU
Bilim ve Sanat Vakfı Sanat Araştırmaları Merkezi’nde Karagöz'ü Yeniden Düşünmek program dizisi devam ediyor. Programın Nisan ayı konuğu "Karagöz Musikisinin İcra Üslubu" isimli sunumnuıyla Mustafa Doğan Dikmen olacak.
Karagöz-Hacîvat, bir temâşâ sanʻatı olması sebebi ile müzikle tezyîn edilmiş; ve fakat tamâmı îtibârı ile tasavvufî bir mânâ üzerine oynanmasına rağmen, müzik olarak; oyunlarında tekke müziği icrâsı yapılmamıştır . Din içre; fakat aslâ dîni literatürü kullanmayarak, Osmanlı tabâsındaki azınlıkları da hassâsiyetle gözeterek dînî bir mes’eleye atıf yapmamıştır. Sosyal hâdisâtla yakından ilgilenmiş; hatta istihzâ ile tenkîd etmiş, fakat politikaya bulaşmamıştır. Osmanlı’da geniş kitlelere hitâb eden böyle bir temâşâ sanʻatı anâsırından, en başta gelen müziğinin de; hem dînî hem de sosyal bakımdan bî-taraf olması husûsiyetle dikkate değerdir. Elimizdeki kayıtlardan ve yazılı kaynaklarda müziğe dâir belgelerden hâsıl olan kanaatimiz, karagöz mûsıkîsinin özel bir icrâ tarzı ile sunulduğu ve bu icrânın da kadîm mûsıkîmizin bâzı eseleri üzerinde yoğunlaştığıdır. Perde gazelinden sonra icrâ edilen eserler genellikle ağırsemâʻî veyâ yürüksemâî türündedir ki istisnâların kâideyi bozmayacağı hakîkati her zaman göz önünde bulundurulmalıdır. Bazen coşkulu fasıllardan bir-kaç şarkılık kompozisyon da çoğu-kez bu repertuara girmiştir. Önemli olan oyuna uygun ritm ve havada eserlerin icrâsıdır. Tiplemeler ise abartısız; lâkin perdeye gelecek figür ile mütenâsibtir. Ez-cümle; Karagöz Mûsıkîsi, Türk Müzik Sanʻatı repertuarı içinde ehemmiyetli bir yer teşkîl etmekte ve bu özel repertuarı, özel icrâ tarzı ile husûsî kılmaktadır.
İLGİLİ YUVARLAKMASALAR
- Tiyatro ve Din: Türk Tiyatrosu Örneği
- Klasik Türk Edebiyatında Bir Otobiyografi Örneği: Sergüzeştnâme
- Eski Bahçeye Bir Nev-Râh Açmak: Kadim Metinlere Yeni Bir Gözle Bakmak
- Eski Köye Yeni Âdet Getirmek (mi?): Klasik Metinleri Modern Kuramlarla Anlamak Mümkün müdür?
- Gölge Oyunu Karagöz ve Sinema
- Yeni Türk Edebiyatında Edebiyat Mahfilleri
- Gelenekselci Ekol ve İslam
- İslam Medeniyetinde Mûsiki
- Osmanlı Maârifinde Mûsikî
- Seyyar Masalcılar: Performans ve Söyleşi
- Bitmeyen Matem: Klasik Türk Edebiyatında Kerbela
- Doğumunun 125. Yılında Bir Dâhi: Şerif Muhiddin Targan /Modernleşme Sürecinde Bireyselleşme ve Virtüozite İlişkisi
- Türk Romanı ve Siyaset
- Osmanlı İstanbul'unun Eğlence Kültürü ve Karagöz
- Mensur Bir Medhiye Örneği: Şâzî'nin Güzelce Ali Paşa Medhiyesi
- Gelenek Tiyatromuz ve Karagöz
- Karagöz Mısır'dan mı Geldi?
- Karagöz Perdesi'nde Sinema
- Anadolu’da Nevzuhur Bir Yabani
- Matbaada Karagöz Oyunları: "Letâif-i Hayâl"
- Osmanlı'da Geleneksel Temaşa Sanatlarından Sinemaya Geçiş
- Örencik Kır Evleri
- Kan Dolaşımı, Ameliyat ve Musiki Makamları: Kantemiroğlu ve Edvâr'ının sıra dışı müzikal serüveni
- İslam Siyaset Düşüncesi Kaynağı Olarak Füru-ı Fikıh Kitapları
- Öznenin Hakikat Kaygısı
- Güncelleşen Karagöz Metinleri ve Dramaturji
- Turgut Cansever Atölyesi
- Amerikan ve Türk Sinemalarındaki Ödüllü Roman Uyarlamalarına Genel Bir Bakış
- Felsefi Hermenötik ve Sanat
- Tanpınar ve Râ’nın Üçüncü Gözü
- İkinci Yeni Nasıl "Kanonik"leşti?
- Bir Mevlevi Şeyhi Neden ve Nasıl Tercüme Yapar?: Kemal Ahmed Dede Örneği
- Yüzyıllık Metinlerle Tanburi Cemil Bey
- "İkinci" Evden "Birinci" Eve: Yahşibey Evleri ve Diğer Altı Ev
- Dindarlık mı Rasyonellik mi?: İslami ve Konvansiyonel Bankalarda Mevduat Sahibi Davranışı
- Peygamber’in Dâhi Torunu: Şerif Muhiddin Targan
- İslam Siyaset Düşüncesinde Siyasal Nerede Aranmalı?
- Felsefe ve Vahiy: Sa‘îd b. Dâdhürmüz ve Felsefî Risâleleri
- Şair Müzelerinden Şiir Müzelerine: Yahya Kemal Müzesi Tasarım Önerisi
- Mızrabı, Yayı ve Kalemiyle Mesud Cemil
- Eric Broug ile Söyleşi: İslam Sanatında Geometrik Desenler
- Kamu Yönetimi Âdâbı: Geleneğin İzinden Giden Modern Bir Siyasetnâme
- Fikret: Kendi Cevvim, Kendi Eflakimde Kendim Tairim
- İlimleri Sınıflamak: İslam Düşüncesinde İlimler Tasnifi
- Roman Diliyle Emperyalizm
- Fasıl Heyetı̇nden Koroya: Klasik Türk Müzı̇ğinde Standartlaştırıcı Bir Araç Olarak Koro
- Müziği Kitaptan Dinlemek
- Türk Beşleri: İdeolojiden Tahayyüle Bir Cumhuriyet Ütopyası
- Alaturka: Türk Müziğinde Bir Üslup
- Kadîm ile Cedîd Arasında – III. Selim Döneminde Bir Mevlevi Şeyhi: Abdülbâki Nâsır Dede’nin Musıki Yazmaları
2024 Güz Programı
Vakıf faaliyetlerinin en gelenekseli olan seminerler, her yıl güz ve bahar dönemlerinde gerçekleşiyor.
DETAYLI BİLGİ