Türk Dış-Po­li­ti­ka­sın­da Ye­ni Bir Pers­pek­tif: Me­de­ni­yet­ler İt­ti­fa­kı Gi­ri­şi­mi?

Nebi Miş

6 Ma­yıs 2008               
De­ğer­len­dir­me: Mu­rat Ye­şil­taş
 
Ma­yıs ayın­da Kü­re­sel Araş­tır­ma­lar Mer­ke­zi’nin dü­zen­le­di­ği Te­zat su­num­la­rı­nın ilk ko­nu­ğu Sa­kar­ya Üni­ver­si­te­si Ka­mu Yö­ne­ti­mi Bö­lü­mü araş­tır­ma gö­rev­li­le­rin­den ve ay­nı bö­lü­mün dok­to­rant­la­rın­dan Ne­bi Miş idi. Miş, Ali Bal­cı ile bir­lik­te ka­le­me al­dık­la­rı ve Tur­kish Stu­di­es der­gi­si­nin 2008 güz dö­ne­mi sa­yı­sın­da ya­yın­la­na­cak “Türk Dış Po­li­ti­ka­sın­da Ye­ni Bir Pers­pek­tif: Me­de­ni­yet­ler İt­ti­fa­kı Gi­ri­şi­mi? (Tur­key’s Ro­le in the Al­li­an­ce of Ci­vi­li­za­ti­ons: A New Pers­pec­ti­ve in Tur­kish Fo­re­ign Po­licy?)” baş­lık­lı or­tak ça­lış­ma­la­rı­nı sun­du.
Ko­nuş­ma­sı­na 11 Ey­lül olay­la­rı­nın, 1990’la­rın ba­şın­dan iti­ba­ren çok­ça tar­tı­şı­lan ça­tış­ma te­mel­li söy­lem­le­rin (Ber­nard Le­wis: The Ro­ots of Mus­lim Ra­ge; Da­ni­el Pi­pes: The Mus­lims are Co­ming! The Mus­lims are Co­ming!; Sa­mu­el P. Hun­ting­ton The Clash of Ci­vi­li­za­ti­ons?) bir an­lam­da hak­lı­lı­ğı ola­rak te­mel­len­di­ril­di­ği­ni öne sü­re­rek baş­la­yan Miş, tüm bu ça­lış­ma­lar­da “İs­lâm di­ni­nin ça­tış­ma­la­rı kö­rük­le­di­ği te­zi­nin” iş­len­di­ği­ni vur­gu­la­dı. Bu­nun­la bir­lik­te, 11 Ey­lül’den ön­ce baş­la­yan ça­tış­ma te­mel­li söy­lem­le­re al­ter­na­tif ola­bi­le­cek di­ya­log ça­lış­ma­la­rı­nın (Ey­lül 1998, Iran Cum­hur­baş­ka­nı Ha­te­mi, BM zir­ve­sin­de “me­de­ni­yet­ler di­ya­lo­gu” gi­ri­şi­mi­ni res­mi­leş­ti­re­rek 2001 yı­lı­nın me­de­ni­yet­ler di­ya­lo­gu yı­lı ilan edil­me­si­ni sağ­la­mış­tır), söz ko­nu­su olay­dan son­ra da­ha faz­la önem ka­zan­dı­ğı­nı be­lir­ten Miş, Me­de­ni­yet­le­ra­ra­sı it­ti­fak pro­je­si­nin bu ar­ka plan­dan bes­len­di­ği­ne dik­kat çek­ti.
Miş’e gö­re, me­de­ni­yet­le­ra­ra­sı di­ya­log ve it­ti­fak söy­lem­le­ri 11 Ey­lül son­ra­sın­da gi­de­rek art­tı. Bun­lar­dan bi­ri de, 12–13 Şu­bat ta­rih­le­ri ara­sın­da İs­tan­bul’da Tür­ki­ye’nin ev sa­hip­li­ğin­de ger­çek­le­şen “Me­de­ni­yet ve Uyum” ko­nu­lu, AB-İKÖ Or­tak Fo­ru­mu idi. Müs­lü­man­la­ra ve İs­lâm’a yö­ne­lik 11 Ey­lül’le hız ka­za­nan yan­lış al­gı­la­ma­la­rın or­ta­dan kal­dı­rıl­ma­sı, bö­lün­me­le­re yol aça­cak ko­nu­la­rın çö­zü­me ka­vuş­tu­rul­ma­sı, fark­lı­lık­la­rın ka­bul edil­me­si, pay­la­şı­lan de­ğer­le­rin be­nim­sen­me­si ve ko­run­ma­sı için or­tak so­rum­lu­luk­lar al­mak ve çö­zü­me kat­kı sağ­la­mak ama­cıy­la dü­zen­le­nen fo­ru­ma, 70’in üze­rin­de ül­ke­den 40’ın üze­rin­de dı­şiş­le­ri ba­ka­nı ve 50’den faz­la ba­kan ka­tıl­dı. Kon­fe­ran­sa Av­ru­pa’dan bir­çok ba­ka­nın ya­nın­da Av­ru­pa Kon­se­yi Ge­nel Sek­re­te­ri ve AB Or­tak Sa­vun­ma ve Dış Po­li­ti­ka Yük­sek Tem­sil­ci­si de iş­ti­rak et­ti. Ya­pı­lan gö­rüş­me­ler so­nu­cun­da, 11 Ey­lül olay­la­rı ile or­ta­ya çı­kan de­rin ön­yar­gı­la­rın ye­ni­den or­ta­ya çık­ma­sı­nı en­gel­le­mek için, fark­lı kül­tür­ler ara­sın­da hoş­gö­rü ve di­ya­lo­gun güç­len­di­ril­me­si ge­re­ği di­le ge­ti­ril­di.
11 Mart 2004’de El-Kai­de’nin İs­pan­ya’nın baş­ken­ti Mad­rid’de ger­çek­leş­tir­di­ği te­rör sal­dı­rı­sın­da 191 ki­şi­nin öl­me­si, sal­dı­rı­dan üç gün son­ra ya­pı­lan se­çim­le­ri Lu­is Rod­ri­gu­ez Za­pa­te­ro’nun ka­zan­ma­sı­na yol aç­tı. Miş’e gö­re, Za­pa­te­ro’nun te­rör­le sa­vaş­ta ‘şid­det’ ye­ri­ne ‘di­ya­lok’u bir po­li­ti­ka ola­rak be­nim­se­me­si­ne gi­den sü­re­cin ürü­nü olan Me­de­ni­yet­ler İt­ti­fa­kı Gi­ri­şi­mi, Za­pa­te­ro’nun 21 Ekim 2004’te BM Ge­nel Ku­ru­lu’nda yap­tı­ğı ko­nuş­ma­da, Ba­tı ile Müs­lü­man dün­ya ara­sın­da bir “Me­de­ni­yet­ler İt­ti­fa­kı” ku­rul­ma­sı öne­ri­siy­le baş­la­dı. Bu öne­ri üze­ri­ne Ara­lık 2004’de BM ve İs­pan­ya tem­sil­ci­le­rin­den olu­şan ve ini­si­ya­ti­fin ilk tas­la­ğı­nı oluş­tur­mak­la gö­rev­len­di­ri­len kü­çük bir grup ku­rul­ma­sın­dan son­ra, Tem­muz 2005’te BM Ge­nel Sek­re­te­ri Ko­fi An­nan’ın bir Müs­lü­man ül­key­le bir­lik­te ha­re­ket et­me tav­si­ye­si üze­ri­ne Za­pa­te­ro, kül­tü­rel ola­rak İs­lâ­mî, po­li­tik ola­rak Ba­tı­lı bir ül­ke olan Tür­ki­ye’yi ter­cih ede­rek Baş­ba­kan Re­cep Tay­yip Er­do­ğan’a or­tak baş­kan­lık öne­ri­sin­de bu­lun­muş­tur. Öne­ri­nin ka­bul edil­me­siy­le, Tür­ki­ye gi­ri­şi­me da­hil ol­muş, gi­ri­şi­min eş baş­kan­lı­ğı­nı üst­len­me­si­nin ar­dın­dan BM, 14 Tem­muz 2005’te “Me­de­ni­yet­ler İt­ti­fa­kı” gi­ri­şi­mi­nin res­men baş­la­dı­ğı­nı açık­la­mış­tır.
Miş, Ali Bal­cı ile bir­lik­te yap­tık­la­rı ça­lış­ma­da Me­de­ni­yet­ler İt­ti­fa­kı top­lan­tı­la­rı­nı tek tek ele ala­rak bir söy­lem ana­li­zi yap­ma­ya ça­lış­tık­la­rı­nı be­lirt­ti ve te­ker te­ker tüm top­lan­tı­la­rı ve top­lan­tı­lar­da­ki ana tar­tış­ma ko­nu­la­rı­nı ak­tar­dı. Te­mel ko­nu­nun te­rö­rizm ve bu so­ru­nun na­sıl önü­ne ge­çi­le­bi­le­ce­ği ile il­gi­li olan ilk top­lan­tı, 27–29 Ka­sım 2005 ta­rih­le­rin­de İs­pan­ya’nın Pal­ma de Mal­lor­ca ken­tin­de ger­çek­leş­ti­ril­miş­tir. Gi­ri­şim­de İs­lâm dün­ya­sı­nın bir tem­sil­ci­si ko­nu­mun­da olan Türk ta­ra­fı­nın üze­rin­de dur­du­ğu nok­ta, te­rö­rizm ve İs­lâm’ın öz­deş­leş­ti­ril­me­si teh­li­ke­si­ni ta­şı­yan “İs­lâ­mî te­rö­rizm” ni­te­le­me­si­nin yan­lış­lı­ğıy­dı. Baş­ba­kan Er­do­ğan yap­tı­ğı ko­nuş­ma­da, te­rö­riz­min di­nî te­mel­li ol­ma­dı­ğı­nı, esas so­ru­nun di­ya­log ek­sik­li­ğin­den kay­nak­lan­dı­ğı­nı vur­gu­la­dı. 25–28 Şu­bat 2006 ta­rih­le­ri ara­sın­da Ka­tar’ın Do­ha ken­tin­de ya­pı­lan ikin­ci top­lan­tı­ya ise, Fran­sa’da­ki göç­men­ler­le Fran­sız po­li­si ara­sın­da ya­şa­nan ça­tış­ma­lar dam­ga­sı­nı vur­du. Gi­ri­şi­min üçün­cü top­lan­tı­sı Ma­yıs 2006’da Da­kar’da ya­pıl­mış­tır. Me­de­ni­yet­ler İt­ti­fa­kı gi­ri­şi­mi­nin ni­ha­î so­nuç bil­di­ri­si­nin ka­mu­oyu­na açık­lan­dı­ğı dör­dün­cü top­lan­tı ise, 13 Ka­sım 2006’da İs­tan­bul’da ya­pıl­mış­tır. “Top­lum­lar ara­sın­da köp­rü­ler kur­ma, di­ya­log ile ye­ni bir an­la­yış ge­liş­tir­me ve dün­ya­da­ki den­ge­siz­lik­le­rin üze­ri­ne git­mek ama­cıy­la or­tak si­ya­sî ira­de oluş­tur­ma ih­ti­ya­cı hiç bu ka­dar açık şe­kil­de his­se­dil­me­miş­tir” tes­pi­tiy­le, Me­de­ni­yet­ler İt­ti­fa­kı’nın var­lık se­be­bi­nin açık­lan­dı­ğı ra­por­da, “fark­lı kül­tü­rel ve di­nî ge­le­nek­ler­den ge­len in­san­lar ara­sın­da kar­şı­lık­lı say­gı ör­nek­le­ri­ni tek­rar te­yit ede­rek ve bu ama­ca yö­ne­lik müş­te­rek bir ey­le­min baş­la­tıl­ma­sı­na yar­dım­cı ola­rak, top­lum­lar ara­sın­da bü­yü­me gös­te­ren ay­rı­lık­la­ra dik­kat” çe­kil­miş­tir.
Miş’e gö­re İs­pan­ya’nın öne­ri­si ile ha­ya­ta ge­çen bu gi­ri­şi­min ba­şa­rı­sı ve dün­ya­da ka­bul gör­me­si için Tür­ki­ye bü­yük ça­ba gös­ter­miş ve bir­çok ulus­la­ra­ra­sı top­lan­tı­da Baş­ba­kan Tay­yip Er­do­ğan, gi­ri­şi­mi gün­de­me ge­tir­miş ve ta­raf­la­rın des­te­ği­ni is­te­miş­tir. Gi­ri­şim, di­ya­log ko­nu­sun­da­ki ilk cid­di sı­na­vı­nı ka­ri­ka­tür kri­zi es­na­sın­da ya­şa­mış ve so­nuç al­ma­ya yö­ne­lik ça­ba­lar içi­ne gir­miş­tir. Bu an­lam­da, Me­de­ni­yet­ler İt­ti­fa­kı Gi­ri­şi­mi’nin eş baş­kan­la­rı olan Tür­ki­ye Baş­ba­ka­nı Er­do­ğan ve İs­pan­ya Baş­ba­ka­nı Za­pa­te­ro, İs­lâm dün­ya­sı­nı ra­hat­sız eden ka­ri­ka­tür­ler ko­nu­sun­da In­ter­na­tio­nal He­rald Tri­bu­ne ga­ze­te­sin­de “Sü­kû­net ve Say­gı” baş­lık­lı or­tak bir ya­zı ya­yın­la­ya­rak, “iki ta­raf­ta da sa­de­ce gü­ven­siz­lik ve an­la­yış­sız­lık izi bı­ra­ka­cak bu du­ru­mu der­hal et­ki­siz ha­le ge­tir­me­di­ği­miz tak­dir­de kay­be­den he­pi­miz olu­ruz” uya­rı­sın­da bu­lun­muş­lar, söz ko­nu­su “ta­lih­siz olay­lar”ın it­ti­fak ça­ba­la­rı­nın öne­mi­ne bir kez da­ha vur­gu yap­tı­ğı­nı be­lirt­miş­ler­dir.
2003 yı­lın­da AK Par­ti, ik­ti­da­ra gel­me­si­nin ar­dın­dan iç po­li­ti­ka­da­ki “ça­tış­ma­cı ol­ma­yan ve kon­sen­süs ara­yı­cı” du­ru­şu­nu dış po­li­ti­ka­ya da yan­sıt­mış­tır. Bu an­lam­da Me­de­ni­yet­ler İt­ti­fa­kı gi­bi ba­rış­çıl bir gi­ri­şi­mi sa­hip­le­ne­rek Ba­tı dün­ya­sı ile it­ti­fak ku­ra­bi­le­cek bir al­gı­la­ma­ya sa­hip ol­du­ğu­nu gös­ter­me ça­ba­sı­nın bir yan­sı­ma­sı ola­rak bu gi­bi sü­reç­le­rin için­de bu­lun­muş­tur. Ay­rı­ca Türk dış po­li­ti­ka­sı­nın ye­ni­den or­ga­ni­zas­yo­nu an­la­mın­da ulus­la­ra­ra­sı ku­ru­luş­lar­da in­si­ya­tif üst­le­ni­ci ve ça­tış­ma­la­rın çö­zü­mün­de ak­tif rol oy­na­yı­cı bir mis­yo­nu be­nim­se­miş ve ka­rar al­ma me­ka­niz­ma­la­rın­da va­rol­ma­yı ön­ce­lik­li he­de­fi ha­li­ne ge­tir­miş­tir. Ay­rı­ca, Miş’e gö­re AK Par­ti ka­rar alı­cı­la­rı, Tür­ki­ye’nin me­de­ni­yet­ler İt­ti­fa­kı ile üst­le­ne­ce­ği bir mis­yo­nun ül­ke­nin AB’ye gir­me­si­ni ko­lay­laş­tı­ra­ca­ğı­nı dü­şün­mek­te­dir­ler. Me­de­ni­yet­ler İt­ti­fa­kı, Miş’e gö­re Türk dış po­li­ti­ka­sı açı­sın­dan ye­ni bir pers­pek­tif sun­muş­tur. Cum­hu­ri­yet’in ku­ru­lu­şun­dan iti­ba­ren Ba­tı’ya dö­nük bir po­li­ti­ka iz­le­yen ve İs­lâm ül­ke­le­ri­ne me­sa­fe­li du­ran An­ka­ra, bu gi­ri­şi­me da­hil ola­rak bir an­lam­da İs­lâm dün­ya­sı­nın söz­cü­lü­ğü­nü üst­len­miş­tir. Tür­ki­ye, glo­bal bir olu­şu­mun ön­der­li­ği­ni üst­len­miş­tir. Bağ­dat Pak­tı ve Ka­ra­de­niz Eko­no­mik İş­bir­li­ği gi­bi böl­ge­sel olu­şum­la­ra ön­der­lik et­me­si­nin ar­dın­dan da­ha ön­ce hiç­bir ulus­la­ra­ra­sı olu­şu­ma ön­der­lik et­me­di­ği dü­şü­nül­dü­ğün­de, bu gi­ri­şi­min dış po­li­ti­ka­da ye­ni bir sü­re­ce te­ka­bül et­ti­ği yad­sı­na­maz.
Ko­nuş­ma­nın ar­dın­dan Miş’e Me­de­ni­yet­le­ra­ra­sı İt­ti­fak pro­je­si­nin ge­le­nek­sel Türk dış po­li­ti­ka­sın­dan fark­lı­la­şan yön­le­ri ve AB ile iliş­ki­le­re olum­lu olum­suz kat­kı­la­rı üze­ri­ne yo­rum­lar ve so­ru­lar yö­nel­til­di.  

EDİTÖRDEN

2024 Güz Programı

Vakıf faaliyetlerinin en gelenekseli olan seminerler, her yıl güz ve bahar dönemlerinde gerçekleşiyor.

DETAYLI BİLGİ


BİZİ TAKİP EDİN

Vakfımızın düzenlediği programlardan (seminer, sempozyum, panel, vs.) haberdar olmak için e-posta adresinizi bırakabilirsiniz.