Osmanlı Entelektüel Hayatının Genel Hatları

İhsan Fazlıoğlu

12 Aralık 2009
De­ğer­len­dir­me: Abdurrahman Toksöz
 
Bir sü­re­dir Ka­na­da McGill Üni­ver­si­te­si Ins­ti­tu­te of Is­la­mic Stu­di­es’te ça­lış­ma­la­rı­nı sür­dü­ren İh­san Faz­lı­oğ­lu, Os­man­lı en­te­lek­tü­el ha­ya­tı­nı iki bo­yut­ta in­ce­le­di: (a) Os­man­lı en­te­lek­tü­el ta­ri­hi araş­tır­ma­la­rın­da içi­ne dü­şü­len psi­ko­lo­jik so­run­lar ve yön­tem so­run­la­rı. (b) Os­man­lı en­te­lek­tü­el ha­ya­tı­nı dö­nem­len­dir­me so­ru­nu.
Faz­lı­oğ­lu’na gö­re Os­man­lı en­te­lek­tü­el ta­ri­hi araş­tır­ma­la­rın­da içi­ne dü­şü­len psi­ko­lo­jik so­run­lar ve yön­tem so­run­la­rı­nın ba­şın­da, en­te­lek­tü­el fa­ali­yet­le­ri ta­nım­la­ma bi­çi­mi­mi­zin güç iliş­ki­si­ne gö­re şe­kil­len­me­si gel­mek­te­dir. Bu­nun ya­nın­da, en­te­lek­tü­el ta­rih oku­ma­la­rı­nın “öte­ki”ne gö­re ya­pıl­ma­sı; in­ce­le­nen dö­ne­min kav­ram­sal dün­ya­sı­nın iyi bi­lin­me­me­si; iliş­ki­le­rin ku­ru­luş şek­li ile ol­gu ve olay­lar ara­sın­da­ki iliş­ki­le­rin na­sıl iler­le­di­ği­nin dik­ka­te alın­ma­ma­sı; en­te­lek­tü­el ha­ya­tın man­tık ör­gü­sü­nün göz ar­dı edil­me­si; en­te­lek­tü­el fa­ali­yet ola­rak ilim ile sos­yal bir ens­trü­man ola­rak kul­la­nı­lan bi­li­mi bir­bi­rin­den ayır­ma­mak/bir­bi­riy­le iliş­ki­si­ni iyi tah­lil et­me­mek, ya­ni bil­gi­nin ta­nı­mı, mül­ki­ye­ti, üre­tim fak­tör­le­ri ve bu fak­tör­le­rin kim­ler ta­ra­fın­dan kon­trol edil­di­ği gi­bi so­ru(n)la­ra ce­vap ver­me­mek­tir.
Söz­ko­nu­su so­run­la­rı ör­nek­ler­le da­ha be­lir­gin hâ­le ge­ti­ren Faz­lı­oğ­lu, ko­nuş­ma­sı­nın ikin­ci kıs­mın­da Os­man­lı en­te­lek­tü­el ha­ya­tı­nı beş dö­ne­me ayı­ra­rak in­ce­le­me­nin doğ­ru ola­ca­ğı­nı be­lirt­ti:
1. Te­şek­kül Dö­ne­mi: Bu dö­nem, dil ağır­lık­lı, top­lum­sal ih­ti­yaç­lar­dan do­la­yı, tat­bi­kî/uy­gu­la­ma­lı ka­rak­te­ri yük­sek ve ke­lâ­mı dik­ka­te alan ir­fa­nî yö­ne­li­min ilk nü­ve­le­ri­ni ta­şır. Sul­tan Yıl­dı­rım Ba­ye­zid’in yük­sek İs­lâm kül­tü­rü­ne da­ya­lı bey­lik­ten dev­le­te ge­çiş si­ya­se­ti ge­re­ği Meh­med Fe­nâ­rî’nin eliy­le man­tık, usûl ve ma­te­ma­tik ilim­ler ya­vaş ya­vaş Os­man­lı il­mî-fel­se­fî ha­ya­tın­da yer bul­ma­ya baş­lar. Unu­tul­ma­ma­lı­dır ki, hem İs­tan­bul’un fet­hi­ni müm­kün kı­lan hem de Fa­tih Sul­tan Meh­med’in ye­ni­den ör­güt­le­di­ği en­te­lek­tü­el ha­ya­tın ku­ru­cu­la­rı Fe­nâ­rî ve çev­re­si­nin ye­tiş­tir­di­ği isim­ler­dir. Bu dö­nem­de, ça­ğın ru­hu­na uy­gun ola­rak va­ro­lan, Ab­dur­rah­man Bis­ta­mî gi­bi Hu­ru­fî­ler de dik­ka­te alın­ma­lı­dır.
2. Bi­rin­ci İs­tan­bul Fel­se­fe-Bi­lim Çev­re­si: İs­tan­bul’un fet­hin­den 1585’e ka­dar, ya­ni Ta­ki­yed­din’in ölü­mü­ne ka­dar sü­ren dö­ne­mi kap­sa­mak­ta­dır. Bu dö­nem, biz­zat Fa­tih Sul­tan Meh­med’in yü­rüt­tü­ğü mu­hâ­ke­mât pro­je­si çer­çe­ve­sin­de, İs­lâm me­de­ni­ye­ti­nin ken­di dö­ne­min­de­ki kül­tür hav­za­sın­da mü­te­da­vil il­mî-fel­se­fî okul­lar te­mel ko­nu­lar­da mu­ka­ye­se edil­di. Bu mu­hâ­ke­me de, da­ha ön­ce­ki Kay­se­rî-Fe­nâ­rî hat­tın­da­ki ir­fa­nî-ke­lâ­mî çiz­gi­nin, baş­ta Ali Kuş­çu ol­mak üze­re, Se­mer­kand Ma­te­ma­tik-As­tro­no­mi Oku­lu men­sup­la­rı­nın da ka­tı­lı­mıy­la ri­ya­zî bir içe­rik ka­zan­ma­sı­na ne­den ol­du. Bu dö­nem­de, na­za­rî ayak­ta ke­lâ­mî, keş­fî ayak­ta ise ir­fa­nî yön­tem be­nim­sen­di. Bu il­ke­le­rin ışı­ğın­da, tüm fark­lı dü­şün­ce­ler dik­ka­te alın­dı: bil­gi, var­lık, va­ro­lan, ci­sim, cis­min te­mel ni­te­lik­le­ri ol­ma­sı ba­kı­mın­dan me­kân, ha­re­ket ve za­man gi­bi ko­nu­lar ele alın­dı; bu ko­nu­la­rın âle­ti ol­ma­sı ba­kı­mın­dan di­lin ana­li­zi üze­ri­ne ku­ru­lu man­tık tüm yön­le­riy­le in­ce­len­di; özel­li­ke beş tü­mel ve ta­nım ku­ra­mı (ta­sav­vu­rât) ile öner­me, yar­gı ve çı­ka­rım sü­re­ci­ni ko­nu alan tas­di­kât kı­sım­la­rı bir­bi­rin­den ay­rıl­ma­ya yüz tut­tu. Bu çer­çe­ve­de, fel­se­fî-il­mî araş­tır­ma­lar­da var­lık-ka­nı­tı (bur­han-ı in­nî) ile ni­çin-ka­nı­tı (bur­han-ı lim­mî) ay­rı­mı ye­ni­den ele alın­dı. Öte yan­dan ak­lî dil ku­ra­mı (ilm-i vad‘) ça­lış­ma­la­rı ye­ni bir iv­me ka­zan­dı. Şem­sed­din Fe­nâ­rî’nin da­ha Bur­sa’da baş­lat­tı­ğı bu sü­reç, öğ­ren­ci­le­ri ya da onun in­şa et­ti­ği il­mî-fel­se­fî or­tam­da ha­yat bu­lan âlim­ler­ce sür­dü­rül­dü. Mol­la Ha­yâ­lî, Mol­la Hüs­rev, Hı­zır Çe­le­bi, Si­nan Pa­şa, Mol­la Lüt­fî, Ha­tib­zâ­de, Ra­ma­zan Efen­di, Ef­dal­zâ­de, Mol­la Aha­veyn, Fe­na­rî­zâ­de Ali Çe­le­bî, Ho­ca­zâ­de, Ala­ad­din Tû­sî, Ha­san Çe­le­bî, Mus­li­hud­din Kes­tel­lî, Mol­la İzâ­rî, Ebû İs­hak Ney­ri­zî, Mü­ey­yed­zâ­de gi­bi pek çok isim bu sü­re­ce kat­kı­da bu­lun­du. İl­ginç­tir yi­ne bu dö­nem­de Oğuz Türk­çe­si hem ede­bi­yat hem de fel­se­fe-bi­lim sa­ha­la­rın­da kul­la­nı­lan bir dil hâ­li­ni al­ma­ya baş­la­dı.
3. Yak­la­şık ola­rak 1585’den baş­la­yıp 1702’ye ka­dar de­vam eden üçün­cü dö­nem, ame­lî fel­se­fe, sim­ye­vî do­ğa fel­se­fe­si ve theo­soph­ynin hâ­kim ol­du­ğu bir dö­nem­dir. XVI. yüz­yı­lın so­nun­da, iç ve dış de­ğiş­ken­le­re bağ­lı, mad­dî ve ma­ne­vî sı­kın­tı­lar se­be­biy­le da­ha çok sim­ye­vî do­ğa fel­se­fe­si, theo­sophy (ir­fan) ve -baş­ta ah­lâk ve si­ya­set ol­mak üze­re- ame­lî fel­se­fe üze­rin­de du­rul­du. Özel­lik­le se­le­fî Ka­dı­zâ­de­li­ler ile ir­fa­nî çev­re­ler ara­sın­da mev­cut du­ru­mun do­ğa­sı hak­kın­da di­nî-ide­olo­jik te­mel­de pat­lak ve­ren tar­tış­ma­lar ir­fa­nî ve iş­ra­kî okul­la­rın üre­ti­mi­ni zen­gin­leş­tir­di: İs­ma­il Hak­kı An­ka­ra­vî, Mah­mud Hü­dâ­î, Ab­dul­lah Bos­ne­vî, Sa­rı Ab­dur­rah­man Efen­di gi­bi pek çok isim Ko­ne­vî-Kay­se­rî çiz­gi­sin­de­ki ir­fa­nî keşf ile Mev­lâ­nâ çiz­gi­sin­de­ki su­fî zevk yak­la­şım­la­rı­nın üst se­vi­ye­li the­o-sop­hik ter­ki­bi­ne yö­nel­di­ler. Yi­ne bu dö­nem­de İs­ma­il Hak­kı An­ka­ra­vî’nin, Şi­ha­bed­din Süh­re­ver­dî’nin iş­rak fel­se­fe­si­ni ir­fan açı­sın­dan de­ğer­len­dir­me­si dik­ka­te de­ğer­dir. Ni­te­kim bu yüz­yıl­da, yu­ka­rı­da zik­re­di­len ad­lar ta­ra­fın­dan, en önem­li Fu­sûs ve Mes­ne­vî şerh­le­ri ka­le­me alın­mış­tır.
İk­ti­sa­dî bu­na­lım, kla­sik sim­ya ve kim­ya tek­nik­le­ri­nin tek­rar gün­de­me alın­ma­sı­nı do­ğur­du ve İs­tan­bul’da bir kim­ya la­bo­ra­tua­rı ku­ra­rak in­ce­le­me­ler ya­pan Fa­zıl Ali Bey’in bu sa­ha­da pek çok eser ka­le­me al­ma­sı­nı sağ­la­dı. Bu ta­vır XVI­I. yüz­yıl­da Pa­ra­cel­sus kim­ya­sı­na da­ya­lı ye­ni tıb­bın İs­tan­bul’da be­nim­sen­me­si için uy­gun bir va­sa­tın oluş­ma­sı­na ne­den ol­du. Ali İz­ni­kî ça­lış­ma­la­rın­da yal­nız­ca pra­tik-mad­dî amaç­lar­la ye­tin­me­di; onun ça­lış­ma­la­rıy­la sim­ye­vî do­ğa fel­se­fe­si, tüm Os­man­lı ta­ri­hi­nin en ve­rim­li dö­ne­mi­ni ya­şa­dı.
4. Dör­dün­cü dö­ne­me ge­lin­ce, XVI­I. yüz­yı­lın ikin­ci ya­rı­sın­da İs­tan­bul’da, hem iç hem de dış (İran-Av­ru­pa) de­ğiş­ken­ler­le ya­vaş ya­vaş baş­la­yan ve yu­ka­rı­da özet­le­nen sü­reç, Ab­dül­veh­hâb Ha­le­bî, Ala­ad­din Nik­sâ­rî, Mü­nec­cim­ba­şı Ah­med De­de, Ka­ra Ha­lil, İs­ma­il Hak­kı Bur­se­vî, Sa­çak­lı­zâ­de, Esad Yan­ya­vî, Meh­med Emin Üs­kü­da­rî, Ve­li­yüd­din Ca­rul­lah, Meh­med Da­ren­de­vî, Mus­ta­fa Sıd­kı, Mest­çi­zâ­de, Mu­ham­med Kür­dî, Ab­dul­lah Ama­sî, Meh­med Ke­fe­vî, Meh­med Ak­kir­mâ­nî, Meh­med Hâ­di­mî, İs­ma­il Ge­len­be­vî ve ad­la­rı­nı tek tek sa­ya­ma­ya­ca­ğı­mız pek çok adın ta­rih sah­ne­si­ne çık­ma­sı­nı sağ­la­dı. Bu ad­la­rın or­tak bir kay­gı­dan ha­re­ket ede­rek üze­rin­de dü­şün­dü­ğü so­run­lar ve üret­tik­le­ri ya­nıt­lar, XVII­I. yüz­yıl İs­tan­bul’unu tüm Os­man­lı ta­ri­hi­nin en can­lı en­te­lek­tü­el yüz­yıl­la­rın­dan bi­ri kı­lar. Faz­lı­oğ­lu’na gö­re -ken­di­si­nin İkin­ci İs­tan­bul Fel­se­fe-Bi­lim Çev­re­si di­ye ad­lan­dır­dı­ğı- bu ha­re­ke­tin için­de bu­lun­du­ğu du­rum bu­na­lım; ta­vır ara­yış; yön­tem ve amaç geç­miş­ten ha­re­ket­le ge­le­ce­ği kur­mak, baş­ka bir de­yiş­le, ye­ni­yi/ce­di­di es­ki­den/ka­dim­den tü­ret­mek­tir. Kı­sa­ca, Os­man­lı bil­gin­le­ri, XVI­I. yüz­yıl­dan iti­ba­ren vu­ku bu­lan iç ge­liş­me­ler ve tar­tış­ma­lar ile Ba­tı Av­ru­pa’dan ge­len bi­ri­ki­min ni­ce­lik­sel ar­tı­şı so­nu­cun­da men­sup ol­duk­la­rı ge­le­nek­te şim­di­ye de­ğin ya­pı­lan fel­se­fî-il­mî sor­gu­la­ma­la­rın oluş­tur­du­ğu bi­ri­ki­min ve kul­la­nı­lan yön­tem­le­rin, açık­la­ma gü­cün­den şüp­he­len­me­ye baş­la­dı. Bu şüp­he, içe­ri­sin­de iş gö­rü­len çer­çe­ve­ye kar­şı bir gü­ven bu­na­lı­mı do­ğur­du; bu­nun so­nu­cun­da bil­gin­ler mev­cut bi­ri­ki­mi ye­ni­den üret­ti; tek­rar sor­gu­la­dı ve ka­dim kök­le­ri­ne ge­ri gi­de­rek dö­nüş­tür­me­ye ça­lış­tı. Amaç, yi­ne İs­tan­bul mer­kez­li, ka­dim kök­ler­le iliş­ki­li ce­did bir ara­yış­tır. Bu ara­yış, Ni­zam-i ce­did’i ola­nak­lı kı­la­cak; an­cak si­ya­sî be­kâ kay­gı­sı, ara­yı­şın önü­ne ge­çin­ce Tan­zi­mat’la bir­lik­te na­za­rî ara­yış, tat­bi­kî çö­zü­me dö­nü­şe­cek­tir.
5. Sa­na­yi Dev­ri­mi’nin sa­vaş mey­dan­la­rı­na yan­sı­ma­ya baş­la­ma­sı, ye­ni bil­me tar­zı­nın ya­vaş ya­vaş ka­mu­sal et­ki­si­nin art­ma­sı, ön­ce­lik­le mik­ro­bun keş­fiy­le bi­li­min zih­nî-en­te­lek­tü­el bir et­kin­lik ol­mak­tan çı­kıp sos­yal bir içe­rik ka­zan­ma­sı, ev­rim ku­ra­mıy­la bir­lik­te in­sa­nın ve top­lu­mun ye­ni­den yo­rum­lan­ma­sı, Ök­lit-dı­şı geo­met­ri­le­rin keş­fi, 1860’lar­da Gü­neş sis­te­mi­nin dı­şı­na çı­kıl­ma­sı, bi­lim ile tek­no­lo­ji­si­nin üst se­vi­ye­de iz­di­va­cı gi­bi, XIX. yüz­yı­lın ikin­ci ya­rı­sı ile XX. yüz­yı­lın baş­la­rın­da vu­ku bu­lan, bu­ra­da sa­yı­la­ma­ya­cak pek çok ye­ni ge­liş­me, iç ve dış si­ya­sî ge­liş­me­ler­le bir­le­şin­ce ha­ki­kat ye­ri­ni si­ya­se­te, na­za­rî­yat da tat­bi­ka­ta bı­rak­tı. Bu ne­den­le fel­se­fî-il­mî sa­ha­da Sa­lih Ze­ki, Vi­din­li Tev­fik Pa­şa, Meh­med Na­dir, Ba­ha Tev­fik, Zi­ya Gö­kalp, Ba­ban­zâ­de Ah­med Na­im gi­bi pek çok ad, Ba­tı Av­ru­pa’da­ki ge­liş­me­le­ri de dik­ka­te alan, hat­ta bi­re­bir ta­kip eden ye­ni bir dil ve ye­ni bir in­şâ için uğ­ra­şır­ken, Cev­det Pa­şa, Ali Se­dad ve Fat­ma Ali­ye Ha­nım gi­bi baş­ka ba­zı ad­lar da ka­di­min ta­dil edi­le­rek, yer yer ye­ni­ye gö­re yo­rum­la­na­rak va­ro­lan bil­gi akı­şı­na dâ­hil edil­me­si­ne ça­lış­tı­lar. Bu çiz­gi­de bi­le İs­tan­bul, İs­lâm me­de­ni­ye­ti­nin en se­vi­ye­li eser­le­ri­ni ver­me­ye de­vam et­ti, Ab­dün­nâ­fî, Şerh-i Bur­hân’da, Ah­med Av­ni Ko­nuk, Şerh-i Fü­sûs ve Şerh-i Mes­ne­vî’de, El­ma­lı­lı Ham­di Ya­zır, Hak Di­ni Kur’an Di­li’nde ka­dim na­za­rî ba­kış açı­sı­nın
son gör­kem­li ör­nek­le­ri­ni ve­re­rek çe­kil­di­ler.

EDİTÖRDEN

2024 Güz Programı

Vakıf faaliyetlerinin en gelenekseli olan seminerler, her yıl güz ve bahar dönemlerinde gerçekleşiyor.

DETAYLI BİLGİ


BİZİ TAKİP EDİN

Vakfımızın düzenlediği programlardan (seminer, sempozyum, panel, vs.) haberdar olmak için e-posta adresinizi bırakabilirsiniz.