- ANA SAYFA
- ARAŞTIRMA MERKEZLERİ
- SAM
- Türk Romanında Başlangıçlar ve Sonlar
SAM YUVARLAK MASA TOPLANTILARI
Türk Romanında Başlangıçlar ve Sonlar
Esengül Sağlam Can
8 Temmuz 2023 Cumartesi 14:00 Salon: ŞAKİR KOCABAŞ SALONU
Bilim ve Sanat Vakfı Sanat Araştırmaları Merkezi Kırkambar Tez-Makale Sunumu etkinliği kapsamında Temmuz ayında Esengül Sağlam Can'ı konuk ediyor. Can'dan, "Türk Romanında Başlangıçlar ve Sonlar" başlıklı doktora tezini dinleyeceğiz.
Can tezini şu şekilde özetliyor: "Roman okuruna olası bir dünyanın kapılarını aralayan başlangıçlar (incipit) ve bu dünyanın sınırlarının sona erdiği sonlar (explicit) kurmacanın en önemli iki eşiği olarak öne çıkmaktadır. Mitten romana uzanan anlatı evreninde gerek yazarlar gerekse araştırmacılar tarafından özellikleri, işlevleri, okura bilgi sunma şekilleri, anlatıya dâhil olma biçimleri ve araçları hakkında fikir üretilen başlangıçlar ve sonlar, roman türünün gelişimine koşut olarak belirgin değişimler geçirmiştir. Bu çalışmada, kuramsal kaynaklardan elde edilen verilerin yol göstericiliğinde ve Türk romanının farklı dönemlerinde kaleme alınan örneklerinden hareketle, başlangıç ve sonlarda kullanılan teknikler, bu bölümlerin karakteristik özellikleri ve işlevleri incelemeye tabi tutulmuştur. Çalışmanın temel amacı, özel bir düzenleri olan ve belli soruların cevaplarını içeren başlangıç ve son bölümlerinde uygulanan stratejileri çözümleyerek Türk romanı üzerine sistemli bir bakış geliştirmektir. "
İLGİLİ YUVARLAKMASALAR
- Siyaset ve Edebiyat Ekseninde Türkiye Ermenilerinin Hatıratları
- Bir Sebk-i Hindî Şairi Olarak Şevket-i Buharî ve Osmanlı Şiirine Etkisi
- Klasik Türk Edebiyatında Bir Otobiyografi Örneği: Sergüzeştnâme
- Eski Bahçeye Bir Nev-Râh Açmak: Kadim Metinlere Yeni Bir Gözle Bakmak
- Eski Köye Yeni Âdet Getirmek (mi?): Klasik Metinleri Modern Kuramlarla Anlamak Mümkün müdür?
- Osmanlı Edebiyatında Himaye Geleneği Üzerine Düşünceler
- Türk Romanında Yazar ve Başkalaşım
- II.Bayezid Dönemi Tezhip Sanatı
- Yeni Türk Edebiyatında Edebiyat Mahfilleri
- İlk Dönem Türk Romanında Ahlak
- Osmanlı Edebiyatının Eleştirel Bir Tarihini Yazmak
- Orhan Pamuk’un Romanlarında Doğu-Batı Algısı
- Kış Uykusu’na Yatan Karakterler: Kış Uykusu Filminin Karakter Analizi
- Kelâmın Tümel Bir Disiplin Olarak İnşası
- Şirin'in Düğünü
- Öykünün İzinde
- Edebiyat, Müzik ve Hat Sanatında Anlam Sorunu
- Bitmeyen Matem: Klasik Türk Edebiyatında Kerbela
- Türk Romanı ve Siyaset
- Osmanlı İstanbul'unun Eğlence Kültürü ve Karagöz
- Mensur Bir Medhiye Örneği: Şâzî'nin Güzelce Ali Paşa Medhiyesi
- Gelenek Tiyatromuz ve Karagöz
- Karagöz Musikisinin İcra Üslubu
- Biyografi Çalışmak
- Karagöz Mısır'dan mı Geldi?
- Alfabe ve Dil Devrimi'nin Şiirde ve Çeviride İlk Etkileri: Kelimeler, Aktörler
- Karagöz Perdesi'nde Sinema
- Anadolu’da Nevzuhur Bir Yabani
- Matbaada Karagöz Oyunları: "Letâif-i Hayâl"
- Gergin Dostluk: Edebiyat-Sinema İlişkisi
- Edebiyat ve Felsefenin Kavşağında Sinema
- Güncelleşen Karagöz Metinleri ve Dramaturji
- Edebiyatla Sinema Hiç Aşk Yaşamadılar, Edebiyat AY’da Sinema DÜNYA’da Kaldı
- Firma Nasıl Var Olur? Tanpınar'ın Saatleri Ayarlama Enstitüsü Üzerinden Kurumların Ortaya Çıkışı Üzerine Bir İnceleme
- Türkiye'de Biyografi -Açık Oturum
- Edebiyattan Sinemaya Gerçeğin Sanatsal Serüveni ve Belgesel Sinema
- Kapalı İktisat Açık Metin
- Ekokurgu: Ekolojik Sorunların Çözüm Yolu Olarak Edebiyat
- İnsanı Yazmak: 19. Yüzyıl Osmanlı Biyografi Yazıcılığı ve Problemleri Üzerine Bir Değerlendirme
- Amerikan ve Türk Sinemalarındaki Ödüllü Roman Uyarlamalarına Genel Bir Bakış
- Mirâciyye Saklı Miras
- Tanpınar ve Râ’nın Üçüncü Gözü
- İkinci Yeni Nasıl "Kanonik"leşti?
- Bir Mevlevi Şeyhi Neden ve Nasıl Tercüme Yapar?: Kemal Ahmed Dede Örneği
- Yüzyıllık Metinlerle Tanburi Cemil Bey
- Modernite Eleştirisinden Beden-Zihin Problemine: Lukács'ın Görünmez Mirası
- Beşir Fuat'ın Victor Hugo ve Voltaire Biyografilerinde Özne, Edebiyat Eleştirisi ve Yazınsal Uzlaşım
- 19. Yüzyıldan Günümüze: Romantizm, Melankoli ve Siyaset
- Osmanlı Toplumunda Kültürel Üretim Mekânları
- Kiralık Konak: Kapitalizm Yükselirken Konakların Çöküşü
- Türkiye Cumhuriyeti’nde Fıkıh Literatürü: Bir Hasıla
- Eski Köye Yeni Roman
- Geç Osmanlı’dan Erken Cumhuriyet’e İstanbullu Müzisyenlerin Sosyal Profil Analizi: Sosyal Ağlar ve Bir “Meslek” Olarak Müzik
- Gerçek ve Büyü Arasında Sinema
- Yaralı Erkeklikler: 12 Mart Romanlarında Yalnızlık, Yabancılaşma ve Öfke
- Şairin Köşkü: Aşiyan
- İmparatorlukla Cumhuriyet Arasında Mustafa Kemal'in Gazetesi: Hakimiyet-i Milliye (1920-1924)
- Bayramlık Şiirler
- Şair Müzelerinden Şiir Müzelerine: Yahya Kemal Müzesi Tasarım Önerisi
- Kemal’le İhtimal Namık Kemal'in Şiirine Tersten Bakmak
- Dostoyevski’nin Eserlerinde Kötülük Problemi
- Bir Romanı Tarihselleştirmek: Edebi Bir Olay Olarak Kürk Mantolu Modanna
- Ayrılan Kariyer Yolları ve Sosyal Ağlar: XVI. Yüzyılda Sahn Medresesi’nde Edebi Yeteneğe Sahip Bir Grup Öğrenci
- Milli Görüş Hareketi’nin Laiklik Anlayışı
- Fikret: Kendi Cevvim, Kendi Eflakimde Kendim Tairim
- Gelibolulu Mustafa Âlî’nin Kayıp Farsça Divanı
- İstinsâh Sürecinin Dönüştürücü Etkisi: Yûsuf-ı Meddâh’ın Kıssa-i Yûsuf Örneği
- Hafıza ve Mekân: Sâmiha Ayverdi’nin “İbrahim Efendi Konağı”
- Erken Cumhuriyet Hatıratlarında Geç Osmanlı
- 19. Yüzyılda Kendini Yazmak: Nigar Hanım'ın Günlüklerinde Benlik İnşası
- Türkiye'de Çocuk Edebiyatının Alımlanışı
- Editörlük ve Yayıncılık Üzerine
- Türk Sineması ve Popüler Müzik
- Yeşilçam'dan Arabeske Türk Sinemasında Çocuk Tahayyülünün Dönüşümü
- Roman Diliyle Emperyalizm
- Beraber: Türkiye'nin Edebiyat Alanlarının Sekülerleşmesi ve Batı'nın Özgürlük Vaadi
- Cumhuriyetin Yüzüncü Yılında Kültür Politikaları
- Müziği Kitaptan Dinlemek
- Türk Beşleri: İdeolojiden Tahayyüle Bir Cumhuriyet Ütopyası
- Temsil Krizi: Türk Romanında Örtülü Kadının Edebi Kimliği
- Toplumsal Muhalefetin 100 Yıllık Muhasebesi: Sol, Liberalizm, İslamcılık
- Geç Osmanlı Dönemi Romanlarında Şair ve Şiir
- Perdedeki Öykü: Öyküden Sinemaya Uyarlamalar
- Edebiyatı Okuma Biçimleri 1: Romanın Sosyolojisi
- Şaman ve Tengri: Bir "Bozkır Tarih Yazımı" Eleştirisi
- Huzursuz Modernite
2024 Güz Programı
Vakıf faaliyetlerinin en gelenekseli olan seminerler, her yıl güz ve bahar dönemlerinde gerçekleşiyor.
DETAYLI BİLGİ