- ANA SAYFA
- ARAŞTIRMA MERKEZLERİ
- MAM
- Fikret: Kendi Cevvim, Kendi Eflakimde Kendim Tairim
MAM YUVARLAK MASA TOPLANTILARI
Fikret: Kendi Cevvim, Kendi Eflakimde Kendim Tairim
Beşir Ayvazoğlu
14 Aralık 2019 Cumartesi 16:00 Salon: ZEYREK SALONU
Türk edebiyatının en velut biyografi yazarlarından Beşir Ayvazoğlu'nun* yine edebiyatımızın en meşhur şairlerinden Tevfik Fikret'i anlattığı biyografisi yakın zamanda yayımlandı. Türkiye'de Biyografi program dizisinde sayın Ayvazoğlu'nun Fikret** eserini dinleyeceğiz.
Arka kapaktan:
"Edebiyatımızın en “tartışmalı” şairlerinden biri olan Tevfik Fikret’e yepyeni bir bakış!
Tevfik Fikret (1867-1915) edebiyatımızın belli bir dönemine damgasını vurmuş, modern Türk şiirinin kurucularından biri olarak etkileri uzun süre devam etmiş, en az şiirleri kadar fikirleri ve politik duruşuyla da tartışılmış bir şair. Fuat Köprülü’den Rıza Tevfik’e, Ruşen Eşref Ünaydın’dan Ahmet Hamdi Tanpınar’a, Mehmet Kaplan’dan Kenan Akyüz’e, Sabiha Sertel’den Eşref Edip’e kadar çok sayıda önemli yazar ve bilim insanının hakkında eserler yazdığı Fikret şimdi de Beşir Ayvazoğlu’nun kaleminden...
Yazdığı biyografilerle geniş bir okur kitlesine ulaşmış, hayatını yazdığı kişiler hakkında yaptığı kapsamlı araştırmalar ve soğukkanlı değerlendirmelerle takdir edilmiş bir yazar olan Beşir Ayvazoğlu, bu geniş oylumlu kitabında Fikret’i sadece bir şair olarak değil, bütün yönleriyle anlatıyor: Ailesi, öğrencilik hayatı, şiirle nasıl tanıştığı ve kimlerden etkilendiği, mizacındaki ani değişme, Servet-i Fünun macerası, ressamlığı, mimarlığı, Mekteb-i Sultanî Müdürlüğü ve Robert Kolej hocalığı, gazeteciliği, İttihat ve Terakki yönetimiyle sancılı ilişkileri, hayalleri, öfkeleri, isyanları, kavgaları, heccavlığı, istifaları, hastalıkları, ölümünden sonraki gelişmeler; dili, fikirleri ve oğlu Halûk etrafında yıllardır devam eden tartışmalar…
“Tevfik Fikret hakkında hayranları tarafından yazılanların çoğu birer hagiografi, düşmanları tarafından yazılanlarsa onu her bakımdan değersizleştiren metinlerdir. Elinizdeki kitapta ise Fikret, hain veya kahraman, dost veya düşman ilan edilmeksizin, doğruları ve yanlışlarıyla, meziyetleri ve zaaflarıyla bir insan olarak anlatılıyor.”
*11 Şubat 1953'te Sivas'ın Zara ilçesinde doğdu. İlk ve ortaöğrenimini Sivas'ta, yükseköğrenimini Bursa'da tamamladı. 1976 yılından itibaren çeşitli liselerde Türkçe ve edebiyat öğretmeni olarak çalıştı. TRT'de uzman olarak görev yaptı. Askerlik dönüşü gazeteciliğe başladı. Hergün... Tercüman, Türkiye, Zaman ve Yeni Ufuk gazeteleriyle haftalık Aksiyon dergisinde köşe yazarı ve yönetici olarak çalıştı. Bir ara Kültür Bakanlığı danışmanı olarak görev yaptı. AKDTYK Atatürk Kültür Merkezi, İstanbul Büyükşehir Belediyesi Şehir Tiyatroları Repertuar Kurulu ve TDV İslâm Ansiklopedisi Türk Dili ve Edebiyatı Merkez İlim ve Redaksiyon Kurulu üyeliklerinde bulundu. Ayrıca CNN Türk'te Hilmi Yavuz'la birlikte iki yıl Gökkubbemiz adlı kültür programını hazırladı. Kasım 2001-Temmuz 2005 tarihleri arasında Radyo ve Televizyon Üst Kurulu üyesi olarak görev yaptı. Halen Türk Edebiyatı dergisinin genel yayın yönetmenliğini yürütüyor ve TRT 2'de "Bir Tepeden" adlı bir televizyon programı hazırlıyor. Türkiye Yazarlar Birliği, İLESAM, Çocuk Vakfı ve Sezer Tansuğ Kültür ve Sanat Vakfı'nın kurucu üyeleri arasında yer alan ve Türkiye Gazeteciler Cemiyeti üyesi olan Beşir Ayvazoğlu, 1982 yılında yayımlanan Aşk Estetiği adlı ilk eseriyle Türkiye Yazarlar Birliği'nin Fikir Dalında Yılın Yazarı ödülüne lâyık görüldü. Muradiye: Ölüm ve Gül adlı belgesel metniyle TMKV Türk Milli Kültürüne Hizmet Ödülü'nü 1986 yılında, Güller Kitabı adlı eseriyle Türkiye Yazarlar Birliği İnceleme Dalında Yılın Yazarı Ödülü'nü 1992 yılında, Yahya Kemal: Eve Dönen Adam adlı eseriyle de Avrasya-Bir Vakfı Ödülü'nü 1998 yılında aldı. Beşir Ayvazoğlu 1999 yılında da Kombassan Vakfı tarafından Mevlana Edebiyat Büyük Ödülü'ne layık görüldü.
**Everest Yayınları, 2019.
İLGİLİ YUVARLAKMASALAR
- Klasik Türk Edebiyatında Bir Otobiyografi Örneği: Sergüzeştnâme
- Eski Bahçeye Bir Nev-Râh Açmak: Kadim Metinlere Yeni Bir Gözle Bakmak
- Eski Köye Yeni Âdet Getirmek (mi?): Klasik Metinleri Modern Kuramlarla Anlamak Mümkün müdür?
- Yeni Türk Edebiyatında Edebiyat Mahfilleri
- Bitmeyen Matem: Klasik Türk Edebiyatında Kerbela
- Türk Romanı ve Siyaset
- Osmanlı İstanbul'unun Eğlence Kültürü ve Karagöz
- Mensur Bir Medhiye Örneği: Şâzî'nin Güzelce Ali Paşa Medhiyesi
- Gelenek Tiyatromuz ve Karagöz
- Karagöz Musikisinin İcra Üslubu
- Karagöz Mısır'dan mı Geldi?
- Karagöz Perdesi'nde Sinema
- Anadolu’da Nevzuhur Bir Yabani
- Matbaada Karagöz Oyunları: "Letâif-i Hayâl"
- Amerikan ve Türk Sinemalarındaki Ödüllü Roman Uyarlamalarına Genel Bir Bakış
- Tanpınar ve Râ’nın Üçüncü Gözü
- İkinci Yeni Nasıl "Kanonik"leşti?
- Bir Mevlevi Şeyhi Neden ve Nasıl Tercüme Yapar?: Kemal Ahmed Dede Örneği
- Şairin Köşkü: Aşiyan
- Şair Müzelerinden Şiir Müzelerine: Yahya Kemal Müzesi Tasarım Önerisi
- Roman Diliyle Emperyalizm
2024 Güz Programı
Vakıf faaliyetlerinin en gelenekseli olan seminerler, her yıl güz ve bahar dönemlerinde gerçekleşiyor.
DETAYLI BİLGİ