
- ANA SAYFA
- ARAŞTIRMA MERKEZLERİ
- SAM
- YUVARLAK MASA TOPLANTILARI
- Kırkambar
- Tez-Makale Sunumu
- Temsil Krizi: Türk Romanında Örtülü Kadının Edebi Kimliği
SAM YUVARLAK MASA TOPLANTILARI
Temsil Krizi: Türk Romanında Örtülü Kadının Edebi Kimliği
Didem Arvas
10 Aralık 2022 Cumartesi 13:00 Salon: KIRMIZI SALON
Bilim ve Sanat Vakfı Sanat Araştırmaları Merkezi Kırkambar Tez-Makale Sunumu etkinliği kapsamında 10 Aralık 2022 Cumartesi günü İclal Didem Arvas’ı konuk ediyor. Arvas’dan, Boğaziçi Üniversitesi Türk Dili ve Edebiyatı Eğitimi Bilim Dalı'nda tamamladığı “ Temsil Krizi: Türk Romanında Örtülü Kadının Edebi Kimliği” başlıklı doktora tezini dinleyeceğiz.
Bu doktora tezi, Türk romanlarında (1910-2017) başörtülü kadınların kimlik temsillerine atanan etikle ilgili ve problematik anlamları anlatı etiğine dayanarak incelemektedir. Bu tezin konusu olan başörtülü kadınlar, post-yapısalcı yöntemin verileri (Derrida, Lacan, Ahmed) çerçevesinde edebi olaylarda dış görünüş ya da marjinal aşırılık kılığında gösterilmiştir. "Anlatısal ilerleyiş" kavramı kullanılarak kadının öz imgesi üzerinde keskin etkileri olan başörtülü kadın tipolojilerinin üretimindeki ve karşılanmasındaki problematik koşullar incelenmektedir. Başörtülü karakterlerin temsillerindeki üç kırılma noktasına odaklanılarak, bu çalışma, başörtüsünün kadının imajının bireysel unsurlardan ve faillikten yoksun bir karakter olarak metinleştirilmesi yönünde bir anlam taşıdığını tartışmaktadır. Dört ayrı bölümde incelenen bu kırılma noktaları başörtüsü konusunun dönemselleştirilmesiyle de örtüşmektedir: Sırasıyla bu çalışmada "dönüşüm" (1910-1960), "yok sayma" (1960-1997) "ayırma" ve "içerme" (1997-şimdi) olarak geçmektedir. Her bir kırılma noktasında başörtülü kadınların tanımlamaları da değişmiştir ve modernleşmenin problematik taraflarını bedenleriyle gösteren figürler "peçeli", "başı kapalı" ve "türbanlı" gibi karakterize edilmiştir. Başörtüsü "dönüşümün" temel imleyeni olarak, kadının öz imgesi ve Türk romanlarında yazarların kendi politik duruşlarını ifade ettikleri bir sembol kullanımı olan temsili arasındaki sınır olarak incelenmiştir. Buna bağlı olarak, kadın ana karakter, başı açık olmanın premodern yaşam şeklini bırakmak ve modernlik idealine erişmek için bir kriter olarak gösterildiği birçok fiziksel, psikolojik ve ruhsal aşamadan geçmek zorundadır. Kadını maddileştirmek için uygulanan farklı anlatı stratejileri, kadın temsilinin kendisinde olan problemlerin yalnızca kronolojik olarak ilerlemediğini, birçok dinamiğin bunu iç ayrımlara açık hale getirdiğini göstermektedir. Bu açıdan, başörtüsünün problematik temsili kadın bedeninin sembolik değerini gösteren kültürel cinsiyet konusunu açmıştır.
İLGİLİ YUVARLAKMASALAR
- Siyaset ve Edebiyat Ekseninde Türkiye Ermenilerinin Hatıratları
- Bir Sebk-i Hindî Şairi Olarak Şevket-i Buharî ve Osmanlı Şiirine Etkisi
- Klasik Türk Edebiyatında Bir Otobiyografi Örneği: Sergüzeştnâme
- Eski Bahçeye Bir Nev-Râh Açmak: Kadim Metinlere Yeni Bir Gözle Bakmak
- Eski Köye Yeni Âdet Getirmek (mi?): Klasik Metinleri Modern Kuramlarla Anlamak Mümkün müdür?
- İstanbul’da Kadınların Yaptırdığı Çeşmeler
- Osmanlı Edebiyatında Himaye Geleneği Üzerine Düşünceler
- Türk Romanında Yazar ve Başkalaşım
- Yeni Türk Edebiyatında Edebiyat Mahfilleri
- İlk Dönem Türk Romanında Ahlak
- Osmanlı Edebiyatının Eleştirel Bir Tarihini Yazmak
- Orhan Pamuk’un Romanlarında Doğu-Batı Algısı
- İslamcılık ve Muhafazakarlık Bağlamında 21. Yy. Başlarında Türkiye'de Entelektüeller
- Kış Uykusu’na Yatan Karakterler: Kış Uykusu Filminin Karakter Analizi
- Şirin'in Düğünü
- Öykünün İzinde
- Edebiyat, Müzik ve Hat Sanatında Anlam Sorunu
- Toplumsal Cinsiyete Dayalı “Yeni Osmanlı Müslüman Kadını” Söylemi
- Bitmeyen Matem: Klasik Türk Edebiyatında Kerbela
- Türk Romanı ve Siyaset
- Osmanlı İstanbul'unun Eğlence Kültürü ve Karagöz
- Mensur Bir Medhiye Örneği: Şâzî'nin Güzelce Ali Paşa Medhiyesi
- Kadınlar ve Cemaatler: Kadınların Dini Gruplara Mensubiyet Nedenleri ve Etkileri
- Gelenek Tiyatromuz ve Karagöz
- Karagöz Musikisinin İcra Üslubu
- Karagöz Mısır'dan mı Geldi?
- Alfabe ve Dil Devrimi'nin Şiirde ve Çeviride İlk Etkileri: Kelimeler, Aktörler
- Karagöz Perdesi'nde Sinema
- İslamcı Gençliğin Oluşumu: Akıncılar
- Anadolu’da Nevzuhur Bir Yabani
- Matbaada Karagöz Oyunları: "Letâif-i Hayâl"
- Gergin Dostluk: Edebiyat-Sinema İlişkisi
- Osmanlı Dünyasının Kadın Bânileri: Gülnuş Sultan
- Edebiyat ve Felsefenin Kavşağında Sinema
- Güncelleşen Karagöz Metinleri ve Dramaturji
- Türkiye’de Yeni Hayat
- Edebiyatla Sinema Hiç Aşk Yaşamadılar, Edebiyat AY’da Sinema DÜNYA’da Kaldı
- Firma Nasıl Var Olur? Tanpınar'ın Saatleri Ayarlama Enstitüsü Üzerinden Kurumların Ortaya Çıkışı Üzerine Bir İnceleme
- Türkiye'de Biyografi -Açık Oturum
- Edebiyattan Sinemaya Gerçeğin Sanatsal Serüveni ve Belgesel Sinema
- Kapalı İktisat Açık Metin
- Ekokurgu: Ekolojik Sorunların Çözüm Yolu Olarak Edebiyat
- İnsanı Yazmak: 19. Yüzyıl Osmanlı Biyografi Yazıcılığı ve Problemleri Üzerine Bir Değerlendirme
- Amerikan ve Türk Sinemalarındaki Ödüllü Roman Uyarlamalarına Genel Bir Bakış
- Mirâciyye Saklı Miras
- Tanpınar ve Râ’nın Üçüncü Gözü
- İkinci Yeni Nasıl "Kanonik"leşti?
- Bir Mevlevi Şeyhi Neden ve Nasıl Tercüme Yapar?: Kemal Ahmed Dede Örneği
- Yüzyıllık Metinlerle Tanburi Cemil Bey
- Modernite Eleştirisinden Beden-Zihin Problemine: Lukács'ın Görünmez Mirası
- Beşir Fuat'ın Victor Hugo ve Voltaire Biyografilerinde Özne, Edebiyat Eleştirisi ve Yazınsal Uzlaşım
- 19. Yüzyıldan Günümüze: Romantizm, Melankoli ve Siyaset
- Osmanlı Toplumunda Kültürel Üretim Mekânları
- Kiralık Konak: Kapitalizm Yükselirken Konakların Çöküşü
- Eski Köye Yeni Roman
- Gerçek ve Büyü Arasında Sinema
- Yaralı Erkeklikler: 12 Mart Romanlarında Yalnızlık, Yabancılaşma ve Öfke
- Şairin Köşkü: Aşiyan
- Bayramlık Şiirler
- Şair Müzelerinden Şiir Müzelerine: Yahya Kemal Müzesi Tasarım Önerisi
- Kemal’le İhtimal Namık Kemal'in Şiirine Tersten Bakmak
- Dostoyevski’nin Eserlerinde Kötülük Problemi
- Bir Romanı Tarihselleştirmek: Edebi Bir Olay Olarak Kürk Mantolu Modanna
- Ayrılan Kariyer Yolları ve Sosyal Ağlar: XVI. Yüzyılda Sahn Medresesi’nde Edebi Yeteneğe Sahip Bir Grup Öğrenci
- Milli Görüş Hareketi’nin Laiklik Anlayışı
- Müslüman Kardeşler ve Siyasal Kurumsallaşma Sorunsalı
- Fikret: Kendi Cevvim, Kendi Eflakimde Kendim Tairim
- Gelibolulu Mustafa Âlî’nin Kayıp Farsça Divanı
- İstinsâh Sürecinin Dönüştürücü Etkisi: Yûsuf-ı Meddâh’ın Kıssa-i Yûsuf Örneği
- Hafıza ve Mekân: Sâmiha Ayverdi’nin “İbrahim Efendi Konağı”
- Erken Cumhuriyet Hatıratlarında Geç Osmanlı
- 19. Yüzyılda Kendini Yazmak: Nigar Hanım'ın Günlüklerinde Benlik İnşası
- Türkiye'de Çocuk Edebiyatının Alımlanışı
- Yeşilçam'dan Arabeske Türk Sinemasında Çocuk Tahayyülünün Dönüşümü
- Roman Diliyle Emperyalizm
- Eski Mahalle & Yeni Kullanıcılar: Çengelköy'de Muhafazakar Kadınlar için Üçüncü Mekan Üretimi
- Milli Görüş Hareketi: Siyasal ve Toplumsal Dönüşümler
- Tek ve Tenha: Akif Emre
- İslamcılığın Kırk Yılı: Atasoy Müftüoğlu Düşüncesi Üzerinden Bir Okuma
- Beraber: Türkiye'nin Edebiyat Alanlarının Sekülerleşmesi ve Batı'nın Özgürlük Vaadi
- Toplumsal Muhalefetin 100 Yıllık Muhasebesi: Sol, Liberalizm, İslamcılık
- Geç Osmanlı Dönemi Romanlarında Şair ve Şiir
- Türk Romanında Başlangıçlar ve Sonlar
- Medine Vesikası Tartışmalarını Anayasacılık, Çoğulculuk ve Oydaşmacılık Işığında Yeniden Düşünmek
- Türkiye’de Gerçek Olamayan Muhafazakârlığın Kimlik Sorunu
- Edebiyatı Okuma Biçimleri 1: Romanın Sosyolojisi
- Şaman ve Tengri: Bir "Bozkır Tarih Yazımı" Eleştirisi
- Huzursuz Modernite
SEMİNERLER
Vakıf faaliyetlerinin en gelenekseli olan seminerler, her yıl güz ve bahar dönemlerinde gerçekleşiyor.
DETAYLI BİLGİ