- ANA SAYFA
- ARAŞTIRMA MERKEZLERİ
- TAM
- Gelibolulu Mustafa Âlî’nin Kayıp Farsça Divanı
TAM YUVARLAK MASA TOPLANTILARI
Gelibolulu Mustafa Âlî’nin Kayıp Farsça Divanı
Turgay Şafak
6 Ocak 2020 Pazartesi 17:00 Salon: ŞAKİR KOCABAŞ SALONU
Ocak ayı Tez-Makale programı konuğumuz Turgay Şafak ile İran Meclis-i Şûrâ kütüphanesinde olduğunu tespit ettiği Gelibolulu Mustafa Âlî’nin Kayıp Farsça Divanı üzerine yazdığı makalesi çerçevesinde bir oturum gerçekleştireceğiz. Program Sanat Araştırmaları Merkezi ile ortak düzenlenmektedir.
Özet:
“Gelibolulu Mustafa Âlî (1541-1600), tarih, edebiyat, siyaset, âdâb, görgü kuralları, tasavvuf, ahlak gibi konularda yazmış olduğu eserlerle Osmanlı kültür dünyası içinde hem velut hem de devlet adamı olarak tanınmaktadır. Şair olarak da önemli bir üne sahip olan Âlî, Osmanlı Türk şiirinin geleneğini sürdüren bir şair Türkçenin yanı sıra Arapça ve Farsça şiirler de yazmıştır. Daha çok tarihçi yönüyle tanınan Mustafa Âlî’nin eserlerinin pek çoğu neşredilmiş, bazıları hakkında tanıtım yazıları kaleme alınmıştır. Türkçe divanı hem doktora tezi olarak çalışılmış hem de müstakil kitap olarak neşredilmiştir. Kaynaklarda Farsça divanının olduğu zikredilmiştir. Bizzat kendisi de çeşitli eserlerinde Farsça divan tertip ettiğinden bahsederek Farsça şiirlerinden örnekler aktarmıştır. Bugüne kadar yapılan araştırmalarda ulaşılamamış olan Farsça divan İran Meclis-i Şûrâ kütüphanesinde tespit edilmiştir.
Makalede Mustafa Âlî’nin hayatı ve eserlerinden kısaca bahsettikten sonra Farsça divanının kaynaklara ve şairin kendi yazdıklarına dayanarak Âlî’ye aidiyeti ispatlanmış ve sonrasında divan incelenmiştir.”
İLGİLİ YUVARLAKMASALAR
- Şiir Akşamları I Yahya Kemal Beyatlı
- Şiir Akşamları II Necip Fazıl Kısakürek
- Şiir Akşamları III Nazım Hikmet
- Şiir Akşamları IV Orhan Veli Kanık
- Şiir Akşamları V Asaf Halet Çelebi
- Şiir Akşamlar VI Edip Cansever
- Şiir Akşamları VII Cemal Süreya
- Şiir Akşamları VIII Ece Ayhan
- Şiir Akşamları IX Turgut Uyar
- Şiir Akşamları X Behçet Necatigil
- Şiir Akşamları XI Sezai Karakoç
- Paradigmayı Aşalım, Evet ama Nasıl?
- Sanatın Sınırları ve Anlam Yitimi
- Siyaset ve Edebiyat Ekseninde Türkiye Ermenilerinin Hatıratları
- İmge ve Metin: Yazı ve Resim Nasıl Bir Araya Gelir?
- Mekana Özgü Sanat Projelerinde İzleyici Olmanın Riskleri
- Bir Ömür Trabzon Tarihi
- Bir Ömür Edirne Tarihi
- Bir Sebk-i Hindî Şairi Olarak Şevket-i Buharî ve Osmanlı Şiirine Etkisi
- Klasik Türk Edebiyatında Bir Otobiyografi Örneği: Sergüzeştnâme
- Eski Bahçeye Bir Nev-Râh Açmak: Kadim Metinlere Yeni Bir Gözle Bakmak
- Eski Köye Yeni Âdet Getirmek (mi?): Klasik Metinleri Modern Kuramlarla Anlamak Mümkün müdür?
- Osmanlı Edebiyatında Himaye Geleneği Üzerine Düşünceler
- Mekân / Yazı / Ses: Osmanlı'da Kadınların Camii Hamiliğine İlişkin Bir İnceleme
- Yeni Türk Edebiyatında Edebiyat Mahfilleri
- Osmanlı Edebiyatının Eleştirel Bir Tarihini Yazmak
- Muslihuddin Lârî: Enmûzecü'l-ulûm & Sıddîk Hasan Han: Ebcedü'l-ulûm
- Büyük Saat’in Vuruşu: Turgut Uyar Şiirinde Anlatısallık
- Kış Uykusu’na Yatan Karakterler: Kış Uykusu Filminin Karakter Analizi
- Öykünün İzinde
- Edebiyat, Müzik ve Hat Sanatında Anlam Sorunu
- Hakikatin Adları: Antik Yunan Şiirinde Hakikat ve Adlandırma
- Bitmeyen Matem: Klasik Türk Edebiyatında Kerbela
- Türk Romanı ve Siyaset
- Osmanlı İstanbul'unun Eğlence Kültürü ve Karagöz
- Mensur Bir Medhiye Örneği: Şâzî'nin Güzelce Ali Paşa Medhiyesi
- Gelenek Tiyatromuz ve Karagöz
- Historia: Antikçağda Araştırma Fikrinin Doğuşu
- Osmanlı Mimarîsini Çalışmak
- Bir Ömür Türkoloji: Otobiyografik Bir Anlatı (15)
- Karagöz Musikisinin İcra Üslubu
- Biyografi Çalışmak
- Karagöz Mısır'dan mı Geldi?
- Tarih Yolunda Tanıdıklarım
- Çarlık Rusyası'nda Tiflis Vilayeti
- Alfabe ve Dil Devrimi'nin Şiirde ve Çeviride İlk Etkileri: Kelimeler, Aktörler
- Karagöz Perdesi'nde Sinema
- Hegel ve Heidegger'de Dünyanın Tarihselliği
- Anadolu’da Nevzuhur Bir Yabani
- Matbaada Karagöz Oyunları: "Letâif-i Hayâl"
- Gergin Dostluk: Edebiyat-Sinema İlişkisi
- Osmanlı Dünyasının Kadın Bânileri: Gülnuş Sultan
- Tarih Araştırmalarında Yeni Bir Metot: Osmanlı Arkeolojisi
- İslam Düşünce Tarihi Yazımında Dönemlendirme Sorunu
- XIX. Yüzyıl Osmanlı Şehir Tarihi Yazımı: Hükümet Konakları Örneği
- Edebiyat ve Felsefenin Kavşağında Sinema
- İstibdat’tan I. Dünya Savaşı’na Kadar Osmanlı’da Sinema
- Güncelleşen Karagöz Metinleri ve Dramaturji
- Edebiyatla Sinema Hiç Aşk Yaşamadılar, Edebiyat AY’da Sinema DÜNYA’da Kaldı
- Bir Osmanlı Şehrini Çalışmak 2
- Firma Nasıl Var Olur? Tanpınar'ın Saatleri Ayarlama Enstitüsü Üzerinden Kurumların Ortaya Çıkışı Üzerine Bir İnceleme
- Türkiye'de Biyografi -Açık Oturum
- Müslüman Kalarak Avrupalı Olmak Çağdaş Türk Düşüncesinde Din, Siyaset, Tarih, Medeniyet
- Edebiyattan Sinemaya Gerçeğin Sanatsal Serüveni ve Belgesel Sinema
- Kapalı İktisat Açık Metin
- Ekokurgu: Ekolojik Sorunların Çözüm Yolu Olarak Edebiyat
- İnsanı Yazmak: 19. Yüzyıl Osmanlı Biyografi Yazıcılığı ve Problemleri Üzerine Bir Değerlendirme
- Kâtip Çelebi'nin Levâmi‘u’n-Nûr Adlı Eseri: Metin Değerlendirme
- Osmanlı Sinemasında Genel Hukuki Düzenleme Çalışmaları: Bir Lâyihanın Serencamı
- Amerikan ve Türk Sinemalarındaki Ödüllü Roman Uyarlamalarına Genel Bir Bakış
- Mirâciyye Saklı Miras
- Tanpınar ve Râ’nın Üçüncü Gözü
- Bir Tarih Malzemesi Olarak Film
- Komitenin Ruhu Talat Paşa
- Ebu Hanife Entelektüel Biyografi
- Hilafet: Erken İslâm Tarihinden Osmanlı'nın Son Yüzyılına
- Amerika’da Osmanlı Tarihçiliği
- İkinci Yeni Nasıl "Kanonik"leşti?
- Bir Mevlevi Şeyhi Neden ve Nasıl Tercüme Yapar?: Kemal Ahmed Dede Örneği
- Yüzyıllık Metinlerle Tanburi Cemil Bey
- Menakıbnameleri Çalışmak
- Osmanlı Deniz Tarihçiliği: Otobiyografik Bir Anlatı
- Türk Sinema Tarihyazımına İlişkin Sorunlar
- Sinema Felsefesine Giriş
- Beşir Fuat'ın Victor Hugo ve Voltaire Biyografilerinde Özne, Edebiyat Eleştirisi ve Yazınsal Uzlaşım
- 19. Yüzyıldan Günümüze: Romantizm, Melankoli ve Siyaset
- Osmanlı Toplumunda Kültürel Üretim Mekânları
- İbn Haldun'un Mukaddime'sinde Maişet Yolları
- Kiralık Konak: Kapitalizm Yükselirken Konakların Çöküşü
- Eski Köye Yeni Roman
- Gerçek ve Büyü Arasında Sinema
- Aynı Adamın Öyküsü: İsmet Özel ve Partizan
- Şairin Köşkü: Aşiyan
- İmparatorlukla Cumhuriyet Arasında Mustafa Kemal'in Gazetesi: Hakimiyet-i Milliye (1920-1924)
- Osmanlı İmparatorluğu Posta Tarihi
- Bayramlık Şiirler
- Şair Müzelerinden Şiir Müzelerine: Yahya Kemal Müzesi Tasarım Önerisi
- Kemal’le İhtimal Namık Kemal'in Şiirine Tersten Bakmak
- Dostoyevski’nin Eserlerinde Kötülük Problemi
- Bir Romanı Tarihselleştirmek: Edebi Bir Olay Olarak Kürk Mantolu Modanna
- Ayrılan Kariyer Yolları ve Sosyal Ağlar: XVI. Yüzyılda Sahn Medresesi’nde Edebi Yeteneğe Sahip Bir Grup Öğrenci
- Fikret: Kendi Cevvim, Kendi Eflakimde Kendim Tairim
- İstinsâh Sürecinin Dönüştürücü Etkisi: Yûsuf-ı Meddâh’ın Kıssa-i Yûsuf Örneği
- Erken Cumhuriyet Hatıratlarında Geç Osmanlı
- 19. Yüzyılda Kendini Yazmak: Nigar Hanım'ın Günlüklerinde Benlik İnşası
- Türkiye'de Çocuk Edebiyatının Alımlanışı
- Yeşilçam'dan Arabeske Türk Sinemasında Çocuk Tahayyülünün Dönüşümü
- İktidar Teleolojisi İbn Haldûn’un Toplum ve Siyaset Teorisinde Asabiyet
- Roman Diliyle Emperyalizm
- İstanbul'da Futbolun Mekânsal Tarihi: Mesireden Halı Sahaya Şehirde Futbolun Mekânı (1880-2019)
- Êthostan Ahlâka: Antik Yunan Ahlâk Literatürünün İslâm Dünyasına İntikali ve Alımlanışı
- İstanbul-Göksü ve Çevresinin Tarihi Coğrafyası ve Mekânsal Değişimi (1394-1877)
- Beraber: Türkiye'nin Edebiyat Alanlarının Sekülerleşmesi ve Batı'nın Özgürlük Vaadi
- Temsil Krizi: Türk Romanında Örtülü Kadının Edebi Kimliği
- Şiir ve İktisat: "John Maynard Keynes’ten Nefretimin Yirmi Sebebi" Üzerine Bir Konuşma
- Geç Osmanlı Dönemi Romanlarında Şair ve Şiir
- Geç Osmanlı Toplumunda Matbaalar ve Kitap Yayıncılığı
- Türk Romanında Başlangıçlar ve Sonlar
- Karahanlı Devri Mimarisi ve Bezemeleri
- Din ve Milliyet - II. Meşrutiyet ve Milli Mücadele Dönemlerinde Milliyetçilik Tartışmaları
- Ok, Tüfek ve At 16. Yüzyıl Osmanlı Askerî Devrimi
- Edebiyatı Okuma Biçimleri 1: Romanın Sosyolojisi
- Şaman ve Tengri: Bir "Bozkır Tarih Yazımı" Eleştirisi
2024 Güz Programı
Vakıf faaliyetlerinin en gelenekseli olan seminerler, her yıl güz ve bahar dönemlerinde gerçekleşiyor.
DETAYLI BİLGİ