- ANA SAYFA
- ARAŞTIRMA MERKEZLERİ
- SAM
- Şairin Köşkü: Aşiyan
SAM YUVARLAK MASA TOPLANTILARI
Şairin Köşkü: Aşiyan
Beşir Ayvazoğlu
23 Mart 2019 Cumartesi 14:00 Salon: ZEYREK SALONU
Bilim ve Sanat Vakfı Sanat Araştırmaları Merkezi Aralık ayında başladığı “Toplum, Mekân, Estetik” başlıklı program serisine Mart ayında Beşir Ayvazoğlu ile devam ediyor. Osmanlı İstanbul’unda köşk ve konak hayatının modern Türk edebiyatındaki yansımalarına odaklanan serinin üçüncü oturumunda Tevfik Fikret ve Aşiyan Köşkü konu edinilecek.
Aşiyan Köşkü, 1906 yılında Tevfik Fikret tarafından İstanbul Boğazı’nın Rumeli yakasında yaptırılmıştır. Şairin bizzat tasarladığı yapı Farsça “kuş yuvası” anlamına gelen “aşiyan” kelimesiyle isimlendirilmiştir. Hayatının son dokuz yılını (1906-1915) bu evde geçiren Tevfik Fikret’in vefatıyla köşk eşi Nazime Hanım’a kalmıştır. 1940 yılında, dönemin belediye başkanı Lütfi Kırdar tarafından satın alınarak Tevfik Fikret ve arkadaşlarının eşyalarının sergilendiği bir müze haline getirilmiş, şairin mezarı da Eyüp’ten buraya taşınmıştır. Yapı, bugün “Aşiyan Müzesi” adıyla İstanbul Büyükşehir Belediyesi Kütüphane ve Müzeler Müdürlüğü’ne bağlı bir müze olarak hizmet vermektedir.
İLGİLİ YUVARLAKMASALAR
- Şiir Akşamları I Yahya Kemal Beyatlı
- Şiir Akşamları II Necip Fazıl Kısakürek
- Şiir Akşamları III Nazım Hikmet
- Şiir Akşamları IV Orhan Veli Kanık
- Şiir Akşamları V Asaf Halet Çelebi
- Şiir Akşamlar VI Edip Cansever
- Şiir Akşamları VII Cemal Süreya
- Şiir Akşamları VIII Ece Ayhan
- Şiir Akşamları IX Turgut Uyar
- Şiir Akşamları X Behçet Necatigil
- Şiir Akşamları XI Sezai Karakoç
- Kültürel, Dinî ve Mimarî Etkileşim; Cumhuriyet’ten Günümüze Cami Mimarîsinin Değişim ve Gelişim Süreci
- Türkiye'de Mimarlık Düşüncesi
- Siyaset ve Edebiyat Ekseninde Türkiye Ermenilerinin Hatıratları
- Türkiye'de Estetik
- Bir Sebk-i Hindî Şairi Olarak Şevket-i Buharî ve Osmanlı Şiirine Etkisi
- Klasik Türk Edebiyatında Bir Otobiyografi Örneği: Sergüzeştnâme
- Eski Bahçeye Bir Nev-Râh Açmak: Kadim Metinlere Yeni Bir Gözle Bakmak
- Eski Köye Yeni Âdet Getirmek (mi?): Klasik Metinleri Modern Kuramlarla Anlamak Mümkün müdür?
- Osmanlı Edebiyatında Himaye Geleneği Üzerine Düşünceler
- Yeni Türk Edebiyatında Edebiyat Mahfilleri
- Osmanlı Edebiyatının Eleştirel Bir Tarihini Yazmak
- Kant Felsefesinde Estetik Yargının Epistemolojik Boyutları
- Merleau-Ponty ve Estetik Dünyanın Logos'u
- Büyük Saat’in Vuruşu: Turgut Uyar Şiirinde Anlatısallık
- Kış Uykusu’na Yatan Karakterler: Kış Uykusu Filminin Karakter Analizi
- Süleymaniye Camii Geometrik Desenleri ve Tekil Bir Uygulama
- Öykünün İzinde
- Edebiyat, Müzik ve Hat Sanatında Anlam Sorunu
- Toplumsal Cinsiyete Dayalı “Yeni Osmanlı Müslüman Kadını” Söylemi
- Hakikatin Adları: Antik Yunan Şiirinde Hakikat ve Adlandırma
- Bitmeyen Matem: Klasik Türk Edebiyatında Kerbela
- Türk Romanı ve Siyaset
- Osmanlı İstanbul'unun Eğlence Kültürü ve Karagöz
- Mensur Bir Medhiye Örneği: Şâzî'nin Güzelce Ali Paşa Medhiyesi
- Güvenlikleştirmenin Küresel Siyaset Yapımı Üzerindeki Etkileri: Sınıraşan Toplumsal Kampanyalar Örneği
- Gelenek Tiyatromuz ve Karagöz
- Avrupa'nın "Şimdi" ile Mücadelesi: Romantik Çağ Mimarlığında Zaman
- Osmanlı Mimarîsini Çalışmak
- Karagöz Musikisinin İcra Üslubu
- PANEL: Türkiye’de Sanat Alanının Dönüşümü
- Karagöz Mısır'dan mı Geldi?
- Alfabe ve Dil Devrimi'nin Şiirde ve Çeviride İlk Etkileri: Kelimeler, Aktörler
- Karagöz Perdesi'nde Sinema
- Mahalle-Yeni Bir Paradigma Mümkün mü?
- İslamcı Gençliğin Oluşumu: Akıncılar
- Anadolu’da Nevzuhur Bir Yabani
- Matbaada Karagöz Oyunları: "Letâif-i Hayâl"
- Hacılar İstanbul'da: Sefernâmeler ve Gözlemler
- Vîlâyet-i Rûm’un inşası (15. Asırda Baniler-Vakıflar-Mimari Aktörler)
- Gergin Dostluk: Edebiyat-Sinema İlişkisi
- Örencik Kır Evleri
- Edebiyat ve Felsefenin Kavşağında Sinema
- Güncelleşen Karagöz Metinleri ve Dramaturji
- Ev Üzerine Bir Triloji: Bademli - Hacımercan - Yedievler
- Edebiyatla Sinema Hiç Aşk Yaşamadılar, Edebiyat AY’da Sinema DÜNYA’da Kaldı
- Firma Nasıl Var Olur? Tanpınar'ın Saatleri Ayarlama Enstitüsü Üzerinden Kurumların Ortaya Çıkışı Üzerine Bir İnceleme
- Türkiye'de Biyografi -Açık Oturum
- Bir Tasarım ve İnşa Öyküsü: Dr. Hikmet Bey Evi
- Edebiyattan Sinemaya Gerçeğin Sanatsal Serüveni ve Belgesel Sinema
- Turgut Cansever Atölyesi
- Kapalı İktisat Açık Metin
- Ekokurgu: Ekolojik Sorunların Çözüm Yolu Olarak Edebiyat
- İnsanı Yazmak: 19. Yüzyıl Osmanlı Biyografi Yazıcılığı ve Problemleri Üzerine Bir Değerlendirme
- Klasik Dönem Osmanlı Mimarisinde Geometrik Desenler
- Modernizm ve Ev
- Amerikan ve Türk Sinemalarındaki Ödüllü Roman Uyarlamalarına Genel Bir Bakış
- 18. Yüzyıldan Bu Yana İstanbul’da Modern Ailenin ve Evin Doğuşu
- Mirâciyye Saklı Miras
- Tanpınar ve Râ’nın Üçüncü Gözü
- Bir Mahalle Kurgusu: İznik TOKİ Evleri
- İkinci Yeni Nasıl "Kanonik"leşti?
- Bir Mevlevi Şeyhi Neden ve Nasıl Tercüme Yapar?: Kemal Ahmed Dede Örneği
- Yüzyıllık Metinlerle Tanburi Cemil Bey
- Aslında Ev: Kahramanmaraş'ta Kerpiç Bir Ev
- Beşir Fuat'ın Victor Hugo ve Voltaire Biyografilerinde Özne, Edebiyat Eleştirisi ve Yazınsal Uzlaşım
- Doğu Karadeniz'de Ev ve Yeni Bir Deneme: Yaşar Evi
- 19. Yüzyıldan Günümüze: Romantizm, Melankoli ve Siyaset
- Osmanlı Toplumunda Kültürel Üretim Mekânları
- "İkinci" Evden "Birinci" Eve: Yahşibey Evleri ve Diğer Altı Ev
- Kiralık Konak: Kapitalizm Yükselirken Konakların Çöküşü
- Eski Köye Yeni Roman
- Fatih'te İki Evin Hikâyesi
- Gerçek ve Büyü Arasında Sinema
- Aynı Adamın Öyküsü: İsmet Özel ve Partizan
- Geç Kalan Ev
- Bayramlık Şiirler
- Fizik ve Biyoloji Bilimlerinden Toplumsal Dünyaya Bakmak
- Şair Müzelerinden Şiir Müzelerine: Yahya Kemal Müzesi Tasarım Önerisi
- Kemal’le İhtimal Namık Kemal'in Şiirine Tersten Bakmak
- Dostoyevski’nin Eserlerinde Kötülük Problemi
- Bir Romanı Tarihselleştirmek: Edebi Bir Olay Olarak Kürk Mantolu Modanna
- Ayrılan Kariyer Yolları ve Sosyal Ağlar: XVI. Yüzyılda Sahn Medresesi’nde Edebi Yeteneğe Sahip Bir Grup Öğrenci
- İktidar Teleolojisi: İbn Haldun'un Toplum ve Siyaset Teorisinde Asabiyet
- Arada Bir Ev: Çoker Evi
- Eric Broug ile Söyleşi: İslam Sanatında Geometrik Desenler
- Fikret: Kendi Cevvim, Kendi Eflakimde Kendim Tairim
- Yerellik Bağlamında Bir Ürgüp Deneyimi
- Gelibolulu Mustafa Âlî’nin Kayıp Farsça Divanı
- İstinsâh Sürecinin Dönüştürücü Etkisi: Yûsuf-ı Meddâh’ın Kıssa-i Yûsuf Örneği
- Hafıza ve Mekân: Sâmiha Ayverdi’nin “İbrahim Efendi Konağı”
- Erken Cumhuriyet Hatıratlarında Geç Osmanlı
- 19. Yüzyılda Kendini Yazmak: Nigar Hanım'ın Günlüklerinde Benlik İnşası
- Mucizenin Etik Uğrağı: 15 Temmuz Sonrası Din, Toplum ve Planaryal Özne Üzerine Düşünceler
- Türkiye'de Çocuk Edebiyatının Alımlanışı
- Yeşilçam'dan Arabeske Türk Sinemasında Çocuk Tahayyülünün Dönüşümü
- İktidar Teleolojisi İbn Haldûn’un Toplum ve Siyaset Teorisinde Asabiyet
- Roman Diliyle Emperyalizm
- İstanbul'da Futbolun Mekânsal Tarihi: Mesireden Halı Sahaya Şehirde Futbolun Mekânı (1880-2019)
- Eski Mahalle & Yeni Kullanıcılar: Çengelköy'de Muhafazakar Kadınlar için Üçüncü Mekan Üretimi
- Toplumsal Hareketler ve Sosyal Medya: Twitter Datası Kullanılarak 2013 Gezi Hareketinin Konu Modellemesi ile Çalışma
- Ulema ve Arap Baharı: Entelektüellerin Siyasetinin Karşılaştırmalı Sosyolojisi
- Mesleğin Dönüşümü: Hekimler ve Avukatlar
- Beraber: Türkiye'nin Edebiyat Alanlarının Sekülerleşmesi ve Batı'nın Özgürlük Vaadi
- Temsil Krizi: Türk Romanında Örtülü Kadının Edebi Kimliği
- Şiir ve İktisat: "John Maynard Keynes’ten Nefretimin Yirmi Sebebi" Üzerine Bir Konuşma
- Geç Osmanlı Dönemi Romanlarında Şair ve Şiir
- Fas'ta İslam Mimarisi: Kuruluşundan Sa'dîler'in Sonuna Kadar
- Türk Romanında Başlangıçlar ve Sonlar
- Karahanlı Devri Mimarisi ve Bezemeleri
- Network Toplumunda Kent
- Edebiyatı Okuma Biçimleri 1: Romanın Sosyolojisi
- Şaman ve Tengri: Bir "Bozkır Tarih Yazımı" Eleştirisi
2024 Güz Programı
Vakıf faaliyetlerinin en gelenekseli olan seminerler, her yıl güz ve bahar dönemlerinde gerçekleşiyor.
DETAYLI BİLGİ