- ANA SAYFA
- ARAŞTIRMA MERKEZLERİ
- MAM
- YUVARLAK MASA TOPLANTILARI
- [TOPLANTI DİZİLERİ]
- Sanattan Hakikate: Heidegger, Van Gogh, Schapiro, Derrida
MAM YUVARLAK MASA TOPLANTILARI
Sanattan Hakikate: Heidegger, Van Gogh, Schapiro, Derrida
Erdal Yıldız
20 Ocak 2018 Cumartesi 15:00 Salon: ŞAKİR KOCABAŞ SALONU
MAM Kitabiyat toplantı dizisinin 2018'deki ilk toplantısında Erdal Yıldız'ın* Dergah Yayınlarınca neşredilen Sanattan Hakikate: Heidegger, Van Gogh, Schapiro, Derrida* kitabını tartışacağız.
Arka kapaktan:
Kendini doğrudan dile getirmeyen ve söze açmayan bir sanat yapıtı ile karşılaşıldığında, bir sanat yapıtı karşısında kişinin tüm varoluşunu etkileyen ve dilinin tutulmasına, aklının dumura uğramasına neden olan şey nedir? Bir sanat yapıtının sanatsal olmasının anlamı nedir? Sanat yapıtının bir ontolojisinden söz edilebilir mi? Sanat ve sanat yapıtı üzerinden Varlığa, Varlığın hakikatine ulaşmak, hakikati görünür kılmak olanaklı mıdır? Sorular ve sorunlar sonsuzca çoğaltılabilir. Sanat ve estetik kuramları tüm bu soru ve soruların sınırına gelir, sınırında dururlar; çünkü aslında hepsinin sorguladığı şeyin özü bu sınırın diğer tarafında bulunur. Bu durum kuramların bir başarısızlığı değildir, tam tersine yeni bir yol için bu sınırdan öteki tarafa olanaklı bir bakışı gerçekleştirmenin olanağına doğru çekilirler.
Burada şimdi sunulan çalışma da bir yanıyla böyle bir olanağı, yolu kurmayı, sınırı geçip gitmeyi, olmazsa da sınırı genişletmeyi amaçlamaktadır. Van Gogh, Heidegger, Schapiro ve Derrida'nın düşünceleri temele alınarak sanat, sanatçı, sanat yapıtı, güzel, varlık ve hakikat ilişkileri bağlamı temelinde yapılan bu çalışma; bir metnin, bir sanat metninin, bir felsefe metninin nasıl olup da birden fazla düşünür tarafından birbirlerinden farklı bir biçimde okunabileceğini bir hermeneutik destruktion/deconstruction temelinde okuyarak ortaya koymayı ve yeni okumalara yol açmayı denemektedir.
*1966 Trabzon doğumlu. 1992 yılında İstanbul Üniversitesi Felsefe Bölümünden mezun oldu. 2005 yılında doktor, 2011 yılında doçent oldu. Halen Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Bölümünde öğretim üyesidir.
** Dergah Yayınları, 2017.
İLGİLİ YUVARLAKMASALAR
- Osmanlı Hat Sanatında Tekke Yazıları
- Paradigmayı Aşalım, Evet ama Nasıl?
- Sanatın Sınırları ve Anlam Yitimi
- İmge ve Metin: Yazı ve Resim Nasıl Bir Araya Gelir?
- Mekana Özgü Sanat Projelerinde İzleyici Olmanın Riskleri
- Mekân / Yazı / Ses: Osmanlı'da Kadınların Camii Hamiliğine İlişkin Bir İnceleme
- II.Bayezid Dönemi Tezhip Sanatı
- Varoluşçu Teoloji
- Metafizik Kötülük ve Sanat
- Merleau-Ponty ve Estetik Dünyanın Logos'u
- Atölyeden Kayıt Dışı Notlar
- Şeriat-Hakikat İlişkisi Sorunu Çerçevesinde Tasavvufun Teşekkülü
- III. Uluslararası İstanbul Trienali Bağlamında Türkiye’de Çağdaş Sanat
- Seyyar Masalcılar: Performans ve Söyleşi
- Rüya
- Öykünün İzinde
- Edebiyat, Müzik ve Hat Sanatında Anlam Sorunu
- Sanat ve Felsefenin Ortak Kökeni: Platon Düşüncesinde Tekhne
- Albüm
- Çırak
- 2000’ler Türkiye’sinde Mimarlık: Problemler ve İmkânlar
- Osmanlı İstanbul'unun Eğlence Kültürü ve Karagöz
- Kalandar Soğuğu
- Avrupa'nın "Şimdi" ile Mücadelesi: Romantik Çağ Mimarlığında Zaman
- Paul Ricoeur’de Sembol ve Metafor
- Platon Düşüncesinde Mimesis Eleştirisi
- PANEL: Türkiye’de Sanat Alanının Dönüşümü
- Tasvir Teori ve Pratik Arasında İslam Görsel Kültürü
- Karagöz Perdesi'nde Sinema
- Hegel ve Heidegger'de Dünyanın Tarihselliği
- Gergin Dostluk: Edebiyat-Sinema İlişkisi
- Ağustos Böcekleri ve Karıncalar
- Osmanlı'da Geleneksel Temaşa Sanatlarından Sinemaya Geçiş
- Örencik Kır Evleri
- Jacques Derrida ve Teknik Sorunu
- Öznenin Hakikat Kaygısı
- Edebiyat ve Felsefenin Kavşağında Sinema
- Bütün Saadetler Mümkündür
- Ev Üzerine Bir Triloji: Bademli - Hacımercan - Yedievler
- Kutsal Sanat Metafiziği
- Afyon’da Bir Ahşap Yapı Kooperatifi
- Edebiyattan Sinemaya Gerçeğin Sanatsal Serüveni ve Belgesel Sinema
- Klasik Dönem Osmanlı Mimarisinde Geometrik Desenler
- Modernizm ve Ev
- Amerikan ve Türk Sinemalarındaki Ödüllü Roman Uyarlamalarına Genel Bir Bakış
- Felsefi Hermenötik ve Sanat
- 18. Yüzyıldan Bu Yana İstanbul’da Modern Ailenin ve Evin Doğuşu
- Mirâciyye Saklı Miras
- Tanpınar ve Râ’nın Üçüncü Gözü
- Bir Mahalle Kurgusu: İznik TOKİ Evleri
- Üçüncü Sinema Estetiği
- Yüzyıllık Metinlerle Tanburi Cemil Bey
- Kültürel Miras Yönetimi’nde Paydaş İşbirliği Pratiklerini Anlamak: Maritime Greenwich Örneği
- Osmanlının Son Döneminde Evlerdeki Hatların Kültürel Rolü
- 19. Yüzyıldan Günümüze: Romantizm, Melankoli ve Siyaset
- 1920’ler Türkiyesi’nde Sinema Dergileri, Tüketim ve Kültür
- Fatih'te İki Evin Hikâyesi
- Gerçek ve Büyü Arasında Sinema
- Edirne Üç Şerefeli Cami ve Belgeler Üzerinden Erken Dönem Onarımları
- Peygamber’in Dâhi Torunu: Şerif Muhiddin Targan
- Geç Kalan Ev
- Bırakın Çocuk Oynasın
- Şair Müzelerinden Şiir Müzelerine: Yahya Kemal Müzesi Tasarım Önerisi
- Mızrabı, Yayı ve Kalemiyle Mesud Cemil
- Bir Romanı Tarihselleştirmek: Edebi Bir Olay Olarak Kürk Mantolu Modanna
- Arada Bir Ev: Çoker Evi
- Eric Broug ile Söyleşi: İslam Sanatında Geometrik Desenler
- Kant Estetiği Bağlamında Sanat-Ahlak Bağıntısı ve Kavramsal Sanatın Zemini
- Yitik Zamanın Bekçileri: 1980 Sonrası Toplumsal Değişim Bağlamında Yavuz Turgul Sineması ve Nostalji
- Sedat Anar’ın Sokağı: Sokaknâme
- Dilsiz
- Üç Yol
- Türk Sineması ve Popüler Müzik
- İnsanlık İçin Sanat ve Mimarlık: Murmuration
- Kültür ve Sanata İdeolojik Müdahalenin Felaketi: Sosyalizm Tecrübesinin Öğretebilecekleri
- Film Setinden Notlar 2: Sanat Yönetmenliği
- Modern Türk Sanatını Tartışmak
- Fas'ta İslam Mimarisi: Kuruluşundan Sa'dîler'in Sonuna Kadar
- Karahanlı Devri Mimarisi ve Bezemeleri
- Biyografilerin İzinde Türk Sineması 2: Ne Kadar Gamlı Bu Akşam Vakti
- Biyografilerin İzinde Türk Sineması 3: Film Gibi Yaşadım
- Edebiyatı Okuma Biçimleri 1: Romanın Sosyolojisi
- Fârâbî’de Hakikat-Siyaset İlişkisi
2024 Güz Programı
Vakıf faaliyetlerinin en gelenekseli olan seminerler, her yıl güz ve bahar dönemlerinde gerçekleşiyor.
DETAYLI BİLGİ